Facket Direkt

LO söker tre personer till Fackets hjälptelefon

Organisationsfrågor Vi söker dig som är ung och förtroendevald i ett LO-förbund och som vill jobba med fackets hjälptelefon. Vi söker tre personer till Fackets hjälptelefon under perioden 1 juni–31 augusti 2017.

Uppdaterad

Tjänsterna är placerade på enheten för Organisationsfrågor som samordnar den tvärfackliga utbildningen och den lokala regionala organisationen. Områden som också ligger under enhetens ansvar är information om kollektivavtalade försäkringar, 020-verksamheten (”Facket Direkt”), skolinformation och ungverksamhet, facklig-politisk verksamhet på regional- och lokal nivå samt organiseringsfrågor.

Det finns tio LO distrikt. De organiserar den fackliga och politiska samverkan, samordnar den tvärfackliga utbildningen, driver och samordnar regionala arbetsmarknadspolitiska frågor samt arbetar med ungdoms- och skolverksamhet på lokal och regional nivå.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter/områden kommer att bestå av att svara på frågor via telefon, facebook och mail angående:

• Avtal- och anställningsfrågor från ungdomar
  • Ungdomars rättigheter och skyldigheter när de ferie- eller extrajobb
  • Kollektivavtalade försäkringar.

Vi vill att du:

• Har god kännedom om LOs och förbundens organisation.
  • Har förtroendeuppdrag i klubb, avdelning eller ungkommitté.
  • Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
  • Är van att arbeta med sociala medier.
  • Har kunskap om fackföreningsrörelsens ideologi, arbetssätt och organisation.
  • Har facklig och politisk skolning.

Har du genomgått grundutbildning som försäkringsinformatör ser vi det som meriterande.

Gällande kollektivavtal är AFO-Handels och arbetstiden är 39 timmar per vecka enligt schema. Ytterligare information om tjänsten lämnas av Josefin Johansson, tel 08-796 27 27.

Facklig kontaktperson är Bo Carselid, tel 08-796 47 28.

Välkommen med din ansökan senast den 27 februari till lotta.gegerfelt@lo.se