LO söker utredare med inriktning mot arbetsmarknadsfrågor

Organisationsfrågor LO söker en kvalificerad utredare med goda kunskaper om arbetsmarknadspolitik och om våra medlemsförbund och deras medlemmars arbetsvillkor och arbetsmarknad.

Policyutveckling och bevakning

Enheten för välfärd, utbildning och arbetsmarknad ansvarar för policyutveckling och bevakning inom områdena offentligt finansierad välfärd, allmän sjukförsäkring, arbetslivsutveckling, arbetsmiljö, arbetsmarknadspolitik, omställningsstöd, diskriminering, jämställdhet och facklig feminism, migrationspolitik, ekonomisk brottslighet och utbildning.

Arbetsuppgifter

Du ansvarar för att följa och analysera utvecklingen på arbetsmarknaden. I tjänsten ingår att planera och genomföra utredningar både självständigt och tillsammans med andra. Tillsammans med kollegor på enheten, LOs ledning och våra medlemsförbund utvecklar du policy och bedriver påverkansarbete i arbetsmarknadsfrågor.

I samarbete med Enheten för internationella frågor ansvarar du också för några av de EU-frågor som rör arbetsmarknaden. Du företräder LO i partssammansatta organisationer och representerar LO i expert- och referensgrupper både nationellt och internationellt. Att ta fram kortare kunskapsöversikter och beslutsunderlag samt svara på remisser ingår också i tjänsten.

Du har:

• Goda kunskaper om arbetsmarknadens funktionssätt och arbetsmarknadspolitik.
  • Flerårig erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor.
  • Goda kunskaper om den svenska partsmodellen.
  • Goda kunskaper om parternas och regeringens arbete med den aktiva arbetsmarknadspolitiken.
  • Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor inom EU.
  • Vilja och förmåga att samarbeta både internt med LOs medlemsförbund och externt med arbetsmarknadens parter, myndigheter och andra aktörer.
  • Förmåga att självständigt initiera, driva och slutföra projekt av olika karaktär.
  • Kompetens att självständigt bearbeta och analysera kvantitativa data.
  • Vana att företräda din organisation i olika sammanhang och hålla muntliga presentationer på både svenska och engelska.
  • Erfarenhet av att skriva allt ifrån remissvar och beslutsunderlag till längre rapporter.
  • Högskoleutbildning eller lång erfarenhet av utredningsarbete inriktat på arbetsmarknadsfrågor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar löpande rekrytering.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar.

Ansökan

Information om tjänsten lämnas av enhetschef Malin Wreder, 08-796 26 94. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, 08-796 26 27. Välkommen med din ansökan senast den 26 april 2019 till jennie.bjorsson@lo.se.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.