Integritets- och personuppgiftspolicy för LO.se

Organisationsfrågor När LO.se behandlar personuppgifter gör vi det i enlighet med EUs dataskyddsförordning GDPR som träder i kraft den 25 maj 2018. I denna policy beskriver vi hur vi behandlar personuppgifter på LO.se, på LOs konton i sociala medier och på LO Bloggen.

LO.se är Landsorganisationens officiella hemsida och har utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv. Ansvarig utgivare för LO.se är kanslichef Annika Nilsson

När LO.se behandlar personuppgifter gör vi det i enlighet med EUs dataskyddsförordning GDPR som träder i kraft den 25 maj 2018. I denna policy beskriver vi hur vi behandlar personuppgifter på LO.se, på LOs konton i sociala medier och på LO Bloggen. Mer om hur LO arbetar med GDPR kan du läsa i LOs policy om dataskyddsförordningen GDPR

Google Analytics

Kontaktformulär och intresseanmälan

LO.se använder formulär för att du ska kunna anmäla dig till seminarier, kontakta oss eller beställa mer information i olika frågor. När du fyller i dina kontaktuppgifter i något av dessa formulär behöver du ge samtycke till behandling av personuppgifter genom att markera i en kryssruta. Här kan du läsa mer om den personuppgiftsbehandling som genomförs i respektive formulär:

När du anmäler dig till ett seminarium

Om du vill delta i ett seminarium som hålls i LOs regi behöver du ibland föranmäla dig genom att ange kontaktuppgifter i ett formulär. Denna information använder LO för att planera seminariet, föra statistik över antal besökare samt garantera alla deltagares säkerhet. Ibland gör vi utvärderingar av genomförda seminarier och skickar då en enkät till den e-postadress du har uppgett i samband med anmälan. Om inget annat anges vid anmälan raderas samtliga personuppgifter en månad efter det att seminariet genomförts.

När du anmäler dig till en facklig kurs

På Fackliga utbildningar för dig och Fackligutbildning.se kan du bläddra bland alla fackliga kurser som anordnas av LO, LO-distrikten, LO-förbunden samt LOs närliggande organisationer ABF och Runö. Här finns även möjlighet att skicka en intresseanmälan till dessa kurser.

När du fyllt i formuläret kommer dina personuppgifter att samlas in och behandlas av respektive utbildningsanordnare. Därefter kommer uppgifterna att raderas, minimeras eller sparas, beroende på vilken typ av kurs du anmäler dig till. En del kurser är i flera steg eller vidareutbildning på en grundutbildning vilket kräver att uppgifter sparas. Om du vill veta mer om behandling av dina personuppgifter i samband med fackliga utbildningar, kontakta respektive fackförbund eller utbildningsanordnare.

Prenumerera på nyhetsbrev, pressmeddelanden och inlägg på LO-bloggen

När vi skickar nyhetsbrev och pressmeddelanden använder vi oss av externa tjänster som LO har avtal med. Dessa tjänster fungerar då som LOs personuppgiftsbiträden. Vi delar aldrig vidare de personuppgifter som vi har i våra register till tredje part.

Du kan avanmäla dig från utskick när du vill genom tydliga länkar i respektive e-postmeddelande. Vi gallrar våra kontaktlistor och rensar bort inaktiva e-postadresser från våra system en gång per år. Du kan dock alltid skriva upp dig igen om du vill prenumerera på nytt.

LO i sociala medier

LO använder plattformarna Facebook, Twitter, Instagram och Youtube för att sprida information, bedriva opinionsbildning, marknadsföra fackliga tjänster samt föra dialog med de som är intresserade eller har frågor om organisationen.

Facebook är primärt personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter på Facebook. Däremot är LO att anse som ansvariga för viss behandling som sker på LO Sveriges Facebook-sida. I de fall vi behandlar personuppgifter i våra inlägg gör vi det med stöd i en laglig grund.

LO granskar och gallrar kommentarer i våra sociala kanaler regelbundet. I det fall kommentarer tar upp känsliga uppgifter om andra människor, kan uppfattas som kränkande eller stötande eller inte håller sig till ämnet tas de skyndsamt bort. Om du ser något som du tycker stämmer in på beskrivningarna ovan är du välkommen att kontakta oss genom att skicka e-post till info@lo.se

I våra kanaler i sociala medier kan LO dela länkar till webbplatser som drivs eller ägs av någon annan än LO. LO ansvarar inte för den behandling av dina personuppgifter som sker på dessa webbplatser.

Ändringar i integritetspolicyn

Redaktionen för LO.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra denna integritetspolicy genom att publicera den nya, reviderade, policyn på webbplatsen.

Vill du veta mer?

Du är välkommen att fråga eller framföra synpunkter direkt till oss. För att kontakta webbredaktionen kan du skicka e-post till info@lo.se

Du kan också kontakta LOs dataskyddsombud John Haataja på e-post john.haataja@lo.se eller ansvarig utgivare Annika Nilssonannika.nilsson@lo.se.