Almedalen: Hur stoppar vi missbruket av subventionerade anställningar?

Publicerades den

Längd: 1 tim 4 min

Område: Anställningsvillkor

Hur bör subventionerade anställningar utformas för att stävja missbruk och förbättra förutsättningarna till varaktig etablering på arbetsmarknaden?

Subventionerade anställningar är en viktig del av den aktiva arbetsmarknadspolitiken. Genom att arbetsgivaren subventioneras för hela eller delar av lönekostnaden kan jobbchanserna för personer som annars har svårt att få jobb förbättras. Men anställningsstöden skapar även negativa konsekvenser. Förutom undanträngning av ordinarie arbeten finns tecken på ett omfattande missbruk. Media har rapporterat om ett utnyttjande av personer som anställs med stöd och en snedvriden konkurrens inom vissa branscher.

I studien Anställningsbidrag inom handeln har forskare från Lunds universitet analyserat konsekvenserna av den ökade förekomsten av anställningsstöd inom handeln, städ- samt hotell- och restaurangbranschen. Genom att granska samtliga personakter i Helsingborg kan forskarna dra unika slutsatser om anställningsstödens tillämpning. Vad innebär Januari-överenskommelsen för spelreglerna på den framtida arbetsmarknaden?

Medverkande:

Olle Frödin, docent och författare, Lunds Universitet