Facket Direkt
Film!

Bortom populism och Fake news – hur ska folkrörelsekampanjer vinna slaget om väljarna?

Publicerades den

Längd: 60 min

Område: Jämlikhet

Bädda in filmen på din hemsida

LOs valanalys visade att det saknades en tydlig skiljelinje mellan S och Alliansen. Finns det utrymme för ideologiska väljarsamtal när populism och fake-news tycks vara den mest effektiva vägen till väljarna?

De grupper som gick man ur huse för att rösta på Trump finns även i Sverige. Det är en underskattad grupp som känner sig bortglömda och åsidosatta av de traditionella partierna. Det är väljare som är missnöjda med landets växande samhällsklyftor. Arbetarrörelsen måste fokusera på hur vi når dessa grupper. Annars lockas väljarna av helt andra krafter.

Trots allt prat om filterbubblor på nätet finns det en stor potential att arbeta med folklig mobilisering och politisk påverkan i facklig-politiska frågor. Under hösten 2016 aktiverades tusentals i kampen om att kräva schysta villkor i offentlig upphandling. Våren 2017 präglades av folkstormen mot vinster i välfärden. Kampanjer med folk i rörelse har potential.

Inför valet 2018 kommer därför LO kraftsamla för att återetablera vänster-högerskalan i den politiska debatten. Arbetet är redan påbörjat och under seminariet kommer vi berätta mer om vilken slags valrörelse LO kommer att genomföra.

Medverkande:

Therese Guovelinförste vice ordförande, LO