Framtidens arbetsmarknad - hur jobbar vi för en ljusare framtid?

Publicerades den

Längd: 1 tim 5 min

Område: Anställningsvillkor

Statsminister Stefan Löfven diskuterar ILO-rapporten Work for a Brighter Future från ILO:s globala kommission i vilken han varit ordförande tillsammans med Sydafrikas president Cyril Ramaphosa.

I rapporten lyfts många av dagens stora frågor, som klimathotet, den snabba tekniska utvecklingen, bristen på jämställdhet, klyftan mellan fattiga och rika och behovet av en grön och socialt rättvis omställning. Kommissionen bakom rapporten efterlyser en gemensam, global strategi för regeringar, arbetstagare och företag, där människan och den sociala dialogen står i centrum, och presenterar en serie förslag för att framtiden ska bli ljusare för fler.

Medverkande

Stefan Löfven, statsminister, ordförande ”The Global Commission on the Future of Work”
Kristin Skogen Lund, CEO Schibsted Media Group, f d chef Næringslivets Hovedorganisasjon, NHO, ledamot ”The Global Commission on the Future of Work”
Philip Jennings, f d generalsekreterare för det globala servicefacket UNI, ledamot ”The Global Commission on the Future of Work”
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, vice ordförande världsfacket ITUC

Moderator: Sofia Östmark, Union to Union

Seminariet inleds med en hälsning från ILO:s generaldirektör Guy Ryder.