Makteliten – utan markkontakt

Publicerades den

Längd: 53 min

Område: Jämlikhet

Inkomstskillnaden mellan en vanlig löntagare och makteliten i samhället är den största någonsin. De 50 direktörer på svenska storföretag som ingår i rapporten Makteliten hade 2017 en genomsnittlig inkomst motsvarande drygt 59 industriarbetarlöner.

Ökad ojämlikhet göder missnöje och högerpopulism

Årsinkomsten för storbolagens vd:ar är i många fall långt mycket högre än vad en arbetare tjänar på en hel livstid.

- Det är oacceptabelt att makteliten fortsätter att dra ifrån. Ökad ojämlikhet göder missnöje och högerpopulism. Det är dags för rikisarna att inse att ökad ojämlikhet är dåligt för hela samhället, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Flera saker behöver göras menar LO för att skillnaderna mellan makteliten och vanligt folk inte ska öka ännu mer:

• Det ska finnas föreskrifter om att vd:s årliga löneökningstakt inte ska vara högre än löneökningstakten för övriga anställda i företaget, annars måste företagen förklara sig i årsredovisningen.
  • Hårdare beskattning av kapitalinkomster.
  • A-kassa och sjukförsäkring måste höjas och omfatta fler.

Rikisarna får 67 000 kronor i sänkt skatt - per månad

Karl-Petter Thorwaldsson är skarpt kritisk till flera delar av januariavtalet, som han menar kommer öka inkomstskillnaderna i Sverige.

- Nu när värnskatten avskaffas kommer den genomsnittliga vd:n på de 50 storföretagen i vår undersökning betala dryga 67 000 kronor mindre i skatt i månaden. Så kan vi inte ha det. Den skattereform som ska komma senare under mandatperioden måste gynna vanligt folk, istället för rikisar, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Vid pressträffen medverkar Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande, och Anna Almqvist, LO-ekonom.

Mer från LO

Program för omfördelning - sex punkter för att minska inkomstskillnaderna