Facket direkt facketdirekt.nu

1,5 miljoner nya twittrare

På måndag inleder LO satsningen som kan ge 1,5 miljoner nya twittrare. Då drar LO-ordföranden, Karl-Petter Thorwaldsson, igång @VeckansArbetare. Varje vecka kommer en ny twittrare ge LO-medlemmar en röst som hörs på Twitter.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

– Twitter är idag ett viktigt forum i samhällsdebatten och LOs medlemmar är i dag kraftigt underrepresenterade. Vi vill visa på mångfald och ge chansen för våra medlemmar att beskriva vardagen som den ser ut för en av Sveriges största samhällsgrupper, säger Anders Larsson, ansvarig för sociala medier på LO.

LOs befintliga twitterkonto, @LOsverige, kommunicerar ut vad LO tycker. Tanken med @VeckansArbetare är att föra fram enskilda personer hos medlemmar och förtroendevalda runt om i landet för att på så vis ge en bredare bild av vad LOs olika förbund representerar. Twitter är idag främst en kanal för politiker, journalister, lobbyister och andra tyckare. Av 500 000 twitterkonton som twittrar på svenska är det en begränsad skara som twittrar frekvent. Med @VeckansArbetare blir det fler som därmed tar ton i samhällsdebatten, både när det gäller arbetsmarknadsfrågor och avtalsrörelse men också politiken.

– Det handlar om att kunna prata om förutsättningarna på arbetsmarknaden, om sysselsättningen och vilket samhälle vi vill ha. Fördelen med Twitter är att kunna kommentera och diskutera samhällsfrågor på ett snabbt och smidigt sätt, säger Anders Larsson på LO.


@VeckansArbetare kommer varje vecka presentera en ny person som själv bestämmer vad som ska twittras ut. Personen väljs ut av LO men är själv ansvarig för vad som publiceras. Tweetsen bestäms inte av LO. Idén till att använda Twitter på detta sätt är en metod som andra fackliga organisationer har provat. Alla med framgångsrikt resultat, bl.a. @Akademikerliv