LO kraftsamlar inför valspurten – tar hjälp av Linda Sundblad

Sångerskan och låtskrivaren Linda Sundblad gör en nyinspelning av ”There Is A Power In A Union” till LOs nya valfilm. Filmen som har premiär idag kommer att visas på sociala medier och biografer runt om i landet.

I LOs nya valfilm gör sångerskan Linda Sundblad och delar av Tensta Gospelkör en ny version av den klassiska arbetarlåten ”There Is A Power In A Union”. Linda Sundblad, som hade stora internationella framgångar med bandet Lambretta under tidigt 00-tal, och som uppmärksammats som soloartist de senaste åren, är glad och stolt över uppdraget.

-  Jag känner mig hedrad över att ha blivit tillfrågad att vara involverad i ett så viktigt sammanhang som valrörelsen. Det är en stark låt som handlar om människor som gemensamt vill göra samhället bättre. Det känns extra relevant i år då de goda krafterna måste fortsätta kämpa tillsammans för ett Sverige där alla får möjlighet att vara med på samma villkor, säger Linda Sundblad.

Liksom tidigare valfilmer är det LO-medlemmarna som står i fokus. Enligt LO är filmen en påminnelse om att mycket står på står på spel i höstens val, bland annat anställningstryggheten. Samtidigt hoppas LO att filmen och musiken ska ge medlemmarna ny energi att nå målet om 500 000 samtal innan valdagen.

-  Om Moderaterna tar makten med stöd av SD riskerar våra medlemmars löner och anställningstrygghet försämras ännu mer. Musiken och filmen blir startskottet på en omfattande kraftsamling vi gör för att nå en halv miljon samtal om Sveriges framtid, säger LOs förste vice ordförande Therese Guovelin.

Se LOs nya valfilm