Torbjörn Johansson

• ”Partierna håller inte vad de lovat om pensionerna”

Pensionerna var en stor fråga för väljarna 2022, men partierna bemötte kritik mot låga och orättvisa pensioner med tystnad. Nu har politikerna vaknat. Men de vill inte utreda bättre pensioner – utan bara undvika ännu sämre. LO kommer inte att stå bakom ett pensionssystem som inte längre fyller sin funktion, skriver Susanna Gideonsson, Therese Guovelin och Torbjörn Johansson för LO.

• ”Regeringen vill slå undan benen på skyddsombuden”

Skyddsombuden garant för arbetsmiljön, skriver LO-styrelsen.

• Torbjörn Johanssons första maj-tal 2023

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johanssons första maj-tal i Skara.

• Det nya omställningsstudiestödet är här för att stanna.

Det förbättrar kompetensförsörjningen och rörligheten på arbetsmarknaden – vilket Sverige så väl behöver, skriver Svenskt Näringsliv, LO och PTK.

• Pensionssystemet måste förstärkas

Nu krävs handling så att inte pensionerna blir ännu lägre framöver. Pensionen måste räcka till ett vanligt och värdigt liv, situationen är orimlig, skriver företrädare för LO.

• Ge familjer ett extra barnbidrag inför julen

Vi går mot en lång, kall och fattig vinter. En vanlig familj med vanliga jobb riskerar att gå back flera tusenlappar per månad med de prisökningar som väntas. Regeringen måste skydda folk från ekonomisk katastrof med åtgärder för att stärka skyddsnäten och sänka priserna på bland annat el och bensin, skriver hela styrelsen för LO.

• ”Avskaffa karensavdraget för alltid”

Det är inte värdigt Sverige, och det är inte värdigt Social¬demokraterna, att acceptera den fundamentala orättvisa som karens¬avdraget orsakar på arbets¬marknaden. Det skriver LO-företrädare.

• EU kan montera ner svenska modellen på två år

Regeringen måste använda alla till buds stående medel för att skydda den svenska partsmodellen, skriver LOs avtalssekreterare.

• LO: Budgeten innehåller reformer som förbättrar för Sveriges löntagare

Om inte regeringens budgetförslag antas är risken stor för nya talmansrundor och kanske ett extraval. I allra värsta fall tvingas vi leva under en högerbudget, hastigt framförhandlad med SD. Den som öppnar för en sådan utveckling – bara för att de tycker budgeten hade kunnat vara ännu bättre på några punkter – tar på sig ett stort ansvar, skriver LO:s ledning.

• "Inför en rättviseskatt på inkomster över en miljon”

LO:s ledning och 14 ordförande: Vi har antagit en ny skattepolicy med konkreta förslag för ett mer rättvist och effektivt skattesystem. Dagens skattesystem är både ohållbart och orättvist. Vi vill bland annat införa en ny rättviseskatt på inkomster av tjänst över en miljon kronor om året.

• Ge skyddsombuden bättre förutsättningar

Partierna på högerkanten vill försvåra skyddsombudens jobb. Vi vill gå andra vägen, och öka deras möjligheter. De borgerliga partierna borde tänka om, skriver arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

• ”Kvinnor i LO-yrken hårt drabbade av pandemin”

LO:s ledning: Kvinnor i LO-yrken tvingas betala med sin hälsa, inkomst och trygghet såväl i pandemi som i vardag. Pandemin har drabbat hela samhället. Men som alla kriser har den slagit värst mot dem som redan har det svårt. Särskilt riskutsatta har kvinnor i LO-yrken varit. Det har varken regering, myndigheter eller arbetsgivare tagit tillräcklig hänsyn till, skriver Susanna Gideonsson, Therese Guovelin, Lisa Bengtsson och Torbjörn Johansson.

• ”Arbetsmiljöverkets förslag ett totalt haveri”

Vårt förtroende för Arbetsmiljöverket är i dag till stor del förbrukat. Nu måste deras förslag på ett nytt regelverk för arbetet med arbetsmiljö skrotas, skriver företrädare för LO.

• Dagens skolsystem är orättvist – ändra det

LO: Släpp era ideologiska käpphästar och kompromissa för en bred uppgörelse

• Vi vill att regeringen satsar på uppgradering av infrastruktur

LO-styrelsen: Regeringens insatser mot krisen måste förstärkas ytterligare och kompletteras med fler. Bland annat behövs ökade statsbidrag för att renovera och uppgradera svensk infrastruktur, särskilt för elektricitet och datatrafik. Ökade resurser bör också satsas på järnväg och annan transportinfrastruktur samt energi och klimatåtgärder.

• ”Socialdemokraterna måste sätta jämlikheten före januariavtalet”

LO:s styrelse: För att återvinna ett brett stöd hos LO-medlemmarna måste regeringen nu göra en reell förändring av politiken.

• Sverige blir inte ett rikt land genom uteblivna reallöneökningar

REPLIK DN DEBATT 16/5. LO vill värna den svenska lönebildningsmodellen. Därför krävs höjda reallöner. Arbetsgivarnas recept med låga löneökningar och ökad lönespridning skulle påverka svensk ekonomi negativt, skriver LO:s ledning.

• LO kommer aldrig acceptera ett mer otryggt anställningsskydd

REPLIK. Eftersom vi och Svenskt Näringsliv redan sitter i förhandlingar om framtidens arbetsrätt får Jan-Olof Jackes artikel ses som ett förhandlingsutspel.

• Privata försäkringar hotar svensk välfärd

LO: Vi riskerar att gå mot en VIP-välfärd för de som har råd

• "Ofog som inte hör inte hemma på en modern svensk arbetsmarknad”

REPLIK DN DEBATT 21/2. Det är bra att Svenskt näringsliv vill förhandla om bättre kompetensutveckling, stärkt omställningsstöd och höjd a-kassa. Men att göra folk rättslösa och ge arbetsgivaren carte blanche att säga upp folk är helt ohållbart, skriver Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO.

Sida 1 av 41234