Almedalen: Hur når vi det goda arbetet i en ny tid - för en hel människa i ett helt arbetsliv?

Seminarium Ett gott arbete kräver trygghet och god hälsa. I en tid av snabba omställningar är oro för nerdragningar ständigt närvarande. Här kan du ta del av goda exempel på hur arbetsgivare och arbetstagare samarbetat för att hitta hållbara alternativ. Med det goda arbetet i fokus.

Det goda arbetet är enligt LO ett arbete som utvecklar dig under ditt arbetsliv och där du mår bra både hälsomässigt och socialt. Du ska ha möjligheten att både kunna, vilja och orka jobba fram till pension. Din anställningsbarhet och anställningstrygghet är en grund för att du ska kunna bygga ett liv där du med en eventuell familj kan utvecklas och känna er trygg. Alla ska ha en arbetsmiljö som ger yrkesmässig och personlig utveckling.

Alla ska kunna avsluta ett långt yrkesverksamt arbetsliv med bibehållen fysisk och psykisk hälsa. Hur ska detta uppnås i en tid då arbetslivet genomgår en förändring på många olika fronter? Lösningen kan te sig olika, men utgår alltid från arbetsplatsen eftersom det är där visionen om det goda arbetet ska förverkligas och göra skillnad för arbetstagarna och verksamheterna. Framgångsrika exempel på hur det kan göras presenteras vid seminariet.

Medverkande:

Berit Müllerström, LOs andre vice ordförande
Carola Löfstrand, utredare arbetsmiljö, LO
Christopher Mathieu, QuInnE
Zarko Djurovic, IF Metalls klubbordförande på SKF, Göteborg
Johanna Haraldsson, riksdagsledamot Socialdemokraterna

Moderator: Isabelle Ljungberg, LO

Dag: tisdag 2 juli
Tid: kl. 13.00-14.45
Plats: Cramérgatan 2, Visby

Seminariet direktsänds i LO Play

Hantering av personuppgifter
Med anledning av dataskyddsförordningen (GDPR) vill vi informera om att vi på våra arrangemang fotograferar, filmar och gör ljudupptagningar som används på LOs hemsida/sociala medier. Vi gör det för att fler ska kunna ta del av LOs arrangemang och som en del av LOs opinionsbildning. Om du har invändningar mot hur vi hanterar personuppgifter, kontakta LOs dataskyddsombud. Läs mer om LOs hantering av personuppgifter.