Almedalen: Hur stoppar vi missbruket av subventionerade anställningar?

Seminarium Hur bör subventionerade anställningar utformas för att stävja missbruk och förbättra förutsättningarna till varaktig etablering på arbetsmarknaden?

Subventionerade anställningar är en viktig del av den aktiva arbetsmarknadspolitiken. Genom att arbetsgivaren subventioneras för hela eller delar av lönekostnaden kan jobbchanserna för personer som annars har svårt att få jobb förbättras. Men anställningsstöden skapar även negativa konsekvenser. Förutom undanträngning av ordinarie arbeten finns tecken på ett omfattande missbruk. Media har rapporterat om ett utnyttjande av personer som anställs med stöd och en snedvriden konkurrens inom vissa branscher.

I studien Anställningsbidrag inom handeln har forskare från Lunds universitet analyserat konsekvenserna av den ökade förekomsten av anställningsstöd inom handeln, städ- samt hotell- och restaurangbranschen. Genom att granska samtliga personakter i Helsingborg kan forskarna dra unika slutsatser om anställningsstödens tillämpning. Vad innebär Januari-överenskommelsen för spelreglerna på den framtida arbetsmarknaden?

Medverkande:

Olle Frödin, docent och författare, Lunds Universitet
Susanna Gideonsson, förbundsordförande, Handelsanställdas förbund
Alireza Akhondi, riksdagsledamot, Centerpartiet
Frida Bratt, sparekonom, Nordnet
Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv
Joakim Sandell, riksdagsledamot, Socialdemokraterna

Moderator: Adnan Habibija, LO

Dag: onsdag 3 juli
Tid: kl. 13.30-14.30
Plats: Cramérgatan 2, Visby

Seminariet direktsänds i LO Play

Hantering av personuppgifter
Med anledning av dataskyddsförordningen (GDPR) vill vi informera om att vi på våra arrangemang fotograferar, filmar och gör ljudupptagningar som används på LOs hemsida/sociala medier. Vi gör det för att fler ska kunna ta del av LOs arrangemang och som en del av LOs opinionsbildning. Om du har invändningar mot hur vi hanterar personuppgifter, kontakta LOs dataskyddsombud. Läs mer om LOs hantering av personuppgifter.