Almedalen: Kampen för kvinnors arbetsvillkor de senaste 100 åren och framöver

Seminarium I 100 år har arbetet pågått för att förbättra villkoren för världens arbetstagare, såväl män som kvinnor. Men mycket finns kvar att göra! Hur skapar vi en framtidens arbetsmarknad med jämställda löner, trygga arbetsvillkor och där det inte förekommer våld och trakasserier?

Internationella arbetsorganisationen (ILO) har arbetat för arbetstagarna i 100 år. En av de konventioner som antogs på ILOs första arbetskonferens 1919 handlade just om kvinnors rättigheter i samband med barnafödsel. Dessutom är principen om ”lika lön för lika arbete” en av de grundprinciper som slogs fast i ILO:s konstitution redan vid bildandet. Men trots detta finns mycket kvar att göra då kvinnor fortfarande tjänar 20 procent mindre än män.

Jämställdhet mellan könen måste sättas i hjärtat av arbetslivet för att skapa en ljusare framtid för världens arbetande kvinnor. På seminariet kommer vi diskutera vad vi kan göra för att leva upp till ett jämställt arbetsliv och hur ILO fortsatt kan vara ett viktigt verktyg i det arbetet.

Medverkande:

Berit Müllerström, LOs andre vice ordförande
Mari Dahl Schlanbusch, avdelningen för jämställdhet och mångfald, ILO

Moderator: Ellen Nygren, LO

Dag: onsdag 3 juli
Tid: kl. 12.15-13.15
Plats: Cramérgatan 2, Visby

Seminariet direktsänds i LO Play

Hantering av personuppgifter
Med anledning av dataskyddsförordningen (GDPR) vill vi informera om att vi på våra arrangemang fotograferar, filmar och gör ljudupptagningar som används på LOs hemsida/sociala medier. Vi gör det för att fler ska kunna ta del av LOs arrangemang och som en del av LOs opinionsbildning. Om du har invändningar mot hur vi hanterar personuppgifter, kontakta LOs dataskyddsombud. Läs mer om LOs hantering av personuppgifter.