Fem förslag för en investeringsledd klimatpolitik

Seminarium LO arrangerar ett seminarium om rapporten Fem förslag för en investeringsledd klimatpolitik, en underlagsrapport till LOs kommande miljö- och klimatpolitiska handlingsprogram.

Foto: Lars Forsstedt

Sveriges klimatpåverkande utsläpp

• I rapporten föreslås en investeringsledd klimatpolitik som minskar Sveriges klimatpåverkande utsläpp i enlighet med Parisavtalet och utvecklar lösningar som också andra länder kan använda för att nå mycket låga utsläpp även i tidigare fossilberoende branscher.
  • Ambitionen är att föreslå investeringar som både kan minska de globala klimatutsläppen och utveckla Sveriges konkurrenskraft och innovationsförmåga. Utgångspunkten har varit att förena minskade utsläpp med sysselsättning i hela landet, nya produkter och tekniker samt kunnande och systemlösningar som går att exportera till andra länder.
  • Rapporten är en underlagsrapport till LO inför arbetet med att ta fram ett miljö- och klimatpolitiskt handlingsprogram. Rapporten har arbetats fram av LOs kansli tillsammans med hållbarhetsekonomen Kristian Skånberg och representanter från LOs förbund.

Dag: Tisdag 10 april
Tid: kl. 09.00-11.00 (kaffe och smörgås serveras från 08.30)
Plats: LO-kansliet, Barnhusgatan 18, Stockholm

Medverkande: