Materialtips

Facket Direkt

Deltagarmaterial

Som studieansvarig behöver du känna till de material som deltagarna använder vid fackliga utbildningar: Medlem i facket för Medlemsutbildning och Vald på jobbet för Grundläggande förtroendemannautbildning. Det är material för din bokhylla!

Studieorganisatör i föreningen

Ett material som du behöver ha särskilt bra koll på är Studieorganisatör i föreningen. Det består av ett huvudmaterial med texter, tips och övningar och en arbetsbok med arbetsblad och metodtips. Finns att beställa i ABFs webbutik

Två andra materialtips:

Stöddokumenten som antogs vid studiekonferensen VISA 2015 måste du snudd på kunna utantill. Om du inte har dem under huvudkudden bör du snarast lägga dit två stycken. De finns att beställa på LO-distribution, välj Trycksaker/Facklig utbildning eller hämta på LOs hemsida.

Föreningsserien från Bilda och ABF består av ett antal häften som stöd i funktionskurser för ordföranden, kassör, sekreterare, revisor, mötesteknik och liknande. Det finns också en handledning som heter Engagera och organisera för dessa funktionsutbildningar. Föreningsserien och handledningen finns att beställa i ABFs webbutik