ABF och andra studieförbund

Facket Direkt

Tio studieförbund

En stor del av den frivilliga vuxenutbildningen sker genom olika studieförbund. Det finns för närvarande tio studieförbund. En del samarbetar med olika politiska partier, andra med olika ideella organisationer. I den här studieguiden tar vi upp arbetarrörelsens eget studieförbund, ABF.

ABF är arbetarrörelsens eget studieförbund

Arbetarnas bildningsförbund- ABF - är arbetarrörelsens studieförbund och grundades av Socialdemokraterna, LO och Konsumentkoperationen för cirka 110 år sedan. ABF finns i alla Sveriges kommuner och är proffs på att arrangera kurser, cirklar, föreläsningar och kulturarrangemang inom nästan alla ämnen. ABF har också stor pedagogisk och administrativ kunskap och erfarenhet och ska vara medlemsorganisationernas pedagogiska och organisatoriska utvecklingsresurs

Grunden för ABF liksom övriga arbetarrörelsen är respekten för de demokratiska principer om åsikts-, yttrande- och föreningsfrihet. Tron på att alla människor kan och vill utvecklas och lära sig nya saker är en av hörnstenarna.

Kontakt:

Tel: 08-613 50 00
Webb: www.abf.se
E-post: info@abf.se.

På ABFs hemsida finns hänvisningar till ABF-distrikt och ABF-avdelningar.

Andra studieförbund

Folkuniversitetet (FU) har en nära anknytning till universitet och högskolor.
Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle har sin förankring i den frikyrkliga rörelsen.
Medborgarskolan har sin politiska förankring hos Moderaterna och organisationer som står det partiet nära.
Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet (NBV) är nykterhetsrörelsens studieförbund.

Sensus har ett nära samarbete med organisationer som har anknytning till Svenska kyrkan och från 4 oktober 2004 också med tjänstemannarörelsens organisationer.
Studiefrämjandet (Sfr) samarbetar bland annat med Friluftsfrämjandet, Svenska Naturskyddsföreningen och Svenska Turistföreningen.
Studieförbundet Vuxenskolan (SV) samarbetar bland annat med Centerpartiet, Liberalerna och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund.
Kulturens samarbetar bland annat med Sveriges Körförbund, Sveriges Orkesterförbund och Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Ibn Rushd samarbetar bland annat med Sveriges Muslimska förbund, Förenade Islamiska Föreningar i Sverige och Islamska Förbundet i Sverige.