Blåbrun sörja ingen alternativ

Blir alliansen minoritet i riksdagen kommer de, frivilligt eller ofrivilligt få stöd av Sverigedemokraterna. Det kommer bli förödande för LO-medlemmarna, skriver Tobias Baudin och Maria Burlin, LO.

Publicerad i Folkbladet 9 september 2014

Snart går Sverige till val. Utmaningarna är stora. Massarbetslöshet, sjunkande skolresultat och brister i välfärden är resultatet av den borgerliga politiken.

LO-medlemmarna är särskilt drabbade. Enligt en ny undersökning gjord av Novus oroas över en tredjedel av LO-medlemmarna i Västsverige för att bli arbetslösa och över hälften tycker att utvecklingen går åt fel håll. Det krävs en handlingskraftig regering för att nå EUs lägsta arbetslöshet till 2020.

Vi är djupt oroade över det parlamentariska läge som riskerar att uppstå efter den 14 september. Idag ter sig en borgerlig majoritetsregering helt osannolikt. Socialdemokraterna själva har i många mätningar större stöd än de fyra borgerliga partierna tillsammans. Då kvarstår endast en chans för Reinfeldt, att göra sig beroende av Sverigedemokraterna under perioden 2014-2018.

Sverigedemokraterna kommer alltid att stödja Fredrik Reinfeldt före en socialdemokratisk ledd regering. Det blir tydligt när man tittar på hur Sverigedemokraterna har röstat i sakfrågor i riksdagen under de senaste fyra åren. Tillsammans med den borgerliga minoritetsregeringen har Sverigedemokraterna behållit det kritiserade arbetsmarknadsprogrammet Fas 3, röstat emot rätt till heltid, röstat nej till skatteavdrag för medlemskap till i fackförening, röstat nej till förbättringar av socialförsäkringar, röstat nej till barnomsorg på obekväm arbetstid och samtidigt röstat för sänkta inkomstskatter i stället för mer resurser till skolan, vården och omsorgen.

Med sverigedemokraternas stöd har också det privata vinstintresset kunnat fortsätta att breda ut sig i välfärden.
Faktum är att Sverigedemokraterna har röstat med regeringen i nio av tio omröstningar i riksdagen. Sverigedemokraterna är alltså inte bara ett rasistiskt parti.

Det är ett arbetarfientligt högerparti. Det finns därför en stor risk att allianspartierna kommer att försöka hålla sig kvar vid makten med hjälp av Sverigedemokraterna och skapa en blåbrun sörja.

Den som tycker att utvecklingen i Sverige går åt fel håll ska varken rösta på alliansen eller på Sverigedemokraterna. En röst på Sverigedemokraterna är en röst för icke-förändring och en röst på Fredrik Reinfeldt som statsminister.
Ur ett fackligt perspektiv vore det förödande.

Sverige har inte råd med en politik som konsekvent missgynnar löntagarna.
Sverige behöver en handlingskraftig socialdemokratiskt ledd regering med fler jobb, en jämlik skola och välfärd utan vinstdrift som mål. Sverige kan bättre.

Tobias Baudin, vice ordförande LO
Maria Burlin, styrelseledamot LO-distriktet Norra Sverige