Fel - LO är för öppna gränser

Arbetsmarknad LO tror på öppenhet. LOs linje har aldrig varit slutenhet eller stängda gränser. Inte för företag, inte för idéer inte för människor. Sverige är ett litet land. Vår öppenhet mot omvärlden är en avgörande faktor för vår ekonomiska framgång. Därför är det trist att läsa Maria Plass, ledamot av moderaternas partistyrelse och av riksdagens arbetsmarknadsutskott, beskyllningar i en debattartikel den 20 februari att LO har en samhällsfientlig inställning i frågan om arbetskraftsinvandring.

Publicerad i GT 28 februari 2014

Sverige har alltid beviljat arbetstillstånd till arbetstagare även utanför den gemensamma europeiska arbetsmarknaden.  Därför är det obegripligt att Plass påstår motsatsen. Några stängda gränser är det inte tal om - inte nu och inte i framtiden.

Arbetskraftsinvandringen är ett resultat av den sammanflätade ekonomi vi lever i. Företag spänner ofta över flera landsgränser. Dessutom är det omöjligt för ett litet land som Sverige att vara självförsörjande på alla kompetenser. Någon mirakellösning mot en åldrande befolkning är den dock inte. Den måste ske till schysta villkor och utan risk för lönedumpning. Så mycket bättre för Sverige det vore om politisk enighet kunde nås om detta. Men det går tydligen inte. Istället fortsätter Plass och hennes partikamrater att trampa tramsandets stig.

Våra egna granskningar och besök hos arbetsgivare med anställda på arbetstillstånd har visat på ett omfattande missbruk. Det är en bild som även Migrationsverket delar.

Huvudproblemet är att systemet skapar svaga villkor för arbetstagarna. Det ligger i migranternas intressen att veta att de kommer till Sverige för att deras kompetens är eftertraktad – inte för att de är billiga.

Förändringen i arbetstillståndssystemet som Plass var med och drev igenom 2008 rör främst lokalvårdare, köksbiträden, pizzabagare och annan servicepersonal. Det är svårt, att som Plass hävdar, koppla det till svenska företags internationella konkurrenskraft.

Regeringen har aviserat införande av efterkontroller. Tyvärr kommer dessa att bli tandlösa. Även om Plass i artikeln låter påskina något annat så kommer det även i fortsättningen vara det närmaste riskfritt för arbetsgivare att under falska förespeglingar lura arbetstagare till Sverige. Arbetsgivare som av Migrationsverket ertappas med att betala svältlöner riskerar inget straff. Däremot riskerar arbetstagaren utvisning. Det är ett djupt orättfärdigt system.

Vi och många andra som är intresserade av arbetstagares arbetsvillkor har krävt hårdare kontroller av arbetsgivarna inför en ansökan men också att arbetserbjudandet ska göras juridiskt bindande. Tydligen är det något med LOs krav om likabehandling som provocerar.

Thord Ingesson, utredare LO