Hårresande höra hur unga behandlas på jobbet

Hårresande historier om hur unga behandlas i arbetslivet visar varför vår satsning facket på sommarjobbet är så viktig, skriver Josefin Johansson, LO:s ungsekreterare.

Publicerad på Dagens Arena 1 juli 2018

Varje år genomför LO något som heter facket på sommarjobbet. Kort beskrivet går vi ut på gator, torg och arbetsplatser och ställer frågan till unga hur de har det på jobbet. Vi berättar också vilka rättigheter och skyldigheter som finns på arbetsmarknaden. Den här veckan finns LO Ung också i Almedalen.

De allra flesta unga vi möter har ingen aning om vad som gäller och det är inte ett dugg konstigt. Vi lär oss många bra saker i skolan, men inte hur det går till när vi väl börjar jobba. Väldigt få vet till exempel att de har rätt till ett anställningsbevis, att Semesterlagen ger oss alla rätt till 12 procent i semesterlön utöver överenskommen lön. Ofta saknas även kunskap om att en arbetsplats med kollektivavtal har bra försäkringar, som även sommarjobbare kan nyttja.

I Sverige är det, till skillnad mot många andra länder, arbetsgivarna och facket som tillsammans förhandlar om löner. Vi har också en tydlig lagstiftning som reglerar bland annat arbetsmiljö. Det fungerar i de flesta fall väl, men när det gäller unga på arbetsmarknaden verkar det finnas många undantag.

Varje år träffar vi unga som vittnar om att de fått provjobba en kväll eller till och med en vecka utan att få lön.

Visst kan arbetsgivaren tillämpa provanställning, men då ska det vara en anställning på papper där lön utgår för arbetet. En seriös arbetsgivare betalar för arbetskraft. Punkt.

Vi får också höra en hel del historier när vi är ute och kampanjar. Sedan några år tillbaka har vi dessutom en hjälptelefon som varje år tar emot flera tusen vittnesmål.
Det är historier som får nackhåret att resa sig. 2016 ringde en tjej in och berättade att hon jobbat åt en kringresande matvagn.

När hon ställde frågor till arbetsgivaren om lön och anställningsvillkor blev hon avslängd sent på kvällen, cirka 100 mil hemifrån, utan att få hjälp med att hitta någonstans att bo.

Ett annat år vittnade jordgubbsförsäljare om att de fått basebollträn för att kunna försvara sig om någon ville stjäla kassan. Galet! Det är såklart ytterligheter, men liknande exempel upprepar sig varje år.

Visst är det tydligt att kunskapen bland unga om rättigheter på arbetsmarknaden är låg. Det är bland annat därför vi år efter år fortsätter att vara ute och informera om både rättigheter och skyldigheter i samband med sommarjobb. Men att sakna kunskap är inget skäl till att få sämre villkor.

Tvärtom är det främst upp till arbetsgivarna att se till att både avtal och arbetsmiljö fungerar väl.

Svensk arbetsmarknad behöver arbetsgivare såväl som arbetstagare. Självklart ska det gå att tjäna pengar som arbetsgivare, men inte på bekostnad av andra människor.

Ingen ska behöva utnyttjas för att den är ung och oerfaren. Alla förtjänar en bra start på arbetslivet.

Josefin Johansson, LOs ungsekreterare