LO slår tillbaka mot smutskastningen

Opinionsbildning "Sociala medier gjorde det möjligt för tiotusentals människor att visa sitt stöd och detta bidrog till att röka ut den ljusskygga företagsledningen.Facket utsätts för systematisk smutskastning av företag och arbetsgivarorganisationer - sociala medier är fackets vapen, skriver Johan Ulvenlöv.

Publicerad i Expressen 2 september 2015

Sociala medier är fackets vapen i arbetsmarknadskonflikter. De senaste åren har fackligt engagemang i sociala medier lett till ett antal mycket viktiga segrar i opinionsbildningen. Arbetsgivarorganisationer och företag som systematiskt utnyttjat negativa kampanjer för att motarbeta facket har genomskådats. Genom att fånga upp och sprida engagemanget vidare har facket lyckats peka på orättvisor och dra fram dessa kampanjer i ljuset. Den här utvecklingen visar också vägen inför framtiden och på möjligheter för LO att ytterligare stärka sin röst.

Här är några exempel som borde få arbetsgivarsidan att tänka om, och som samtidigt visar vägen för hur LO kan bjuda in fackligt engagerade att delta i opinionsbildningen.

Under SAS-krisen, november 2012, bidrog fackligt engagerade på nätet till att avslöja företagsledningens negativa kampanj. SAS vd, Rickard Gustafson, hade anlitat den danske högerpolitikern Anders Fogh Rasmussens kontroversielle spinndoktor Michael Kristiansen. Syftet var att sälja in berättelsen att ultimatumet, "Final Call", måste accepteras. SAS ledning och deras inhyrda PR-man hade inte räknat med engagemanget på nätet. Under tiden förhandlingen pågick dokumenterades SAS metoder genom enkla, men avslöjande bilder.

Bilderna spreds snabbt på Twitter och publicerades i sex tidningar i både Sverige och Danmark och blev en symbol för hur illa SAS skötte förhandlingarna. Danska förhandlingsexperter och forskare har gjort bedömningen att SAS utnyttjat "frygt-taktik", eller som det kallas i amerikansk politik; "fear mongering", där man genom att överdriva ett hot hoppas skrämma opinionen. Kritiken mot SAS blev omfattande och kan avskräcka andra från att använda samma taktik i framtiden.

Maj 2013 varslade Byggnads om strejk. I samband med varslet kunde fackligt engagerade på nätet att dra fram den enhet som kallas "Svenskt Näringslivs mediaservice" i ljuset. Enheten startades av Lars Göran Johansson i september 2011. Den spred kontroversiella bilder som föreställde en man i skinnjacka som hotfullt höjer en hammare. Syftet är såklart att betraktaren ska tänka på facket som en kriminell person som slår och hotar. Ett klassiskt exempel på det som i amerikansk politik kallas för "smear campaign". Smutskastning är det svenska ordet. Kritiken på nätet lät inte vänta på sig.

Även arbetsgivarorganisationen Almega har kritiserats för att använda sig av smutskastning. Genom att titta vilka ord Almega använder för att beskriva svenska fackförbund, i debattartiklar, blogginlägg, tweets och pressmeddelanden framgår en tydlig linje. Bland annat beskriver Almega svenska fack som "utpressare", som några som tar "gisslan" och är "oansvariga". Samtliga ord har en negativ innebörd och förmedlar signalvärdet att svenska fackföreningar är något olagligt. När Almega använder dessa ord återfinner vi snabbt kritik på nätet.

Under vårvintern 2013 strejkade den lilla facklubben på callcenterföretaget Focus CRS i Fränsta för kollektivavtal. Moderbolaget, Peak Partners, försökte mörklägga sin inblandning genom att varken svara på mediernas frågor eller tala med facket. Men mörkläggningsförsöket misslyckades. Sociala medier gjorde det möjligt för tiotusentals människor att visa sitt stöd och detta bidrog till att röka ut den ljusskygga företagsledningen. Strejken blev riksdagsdebatt och den annars fackföreningskritiska näringsministern Annie Lööf blev tvungen att erkänna de strejkandes mod och rätt till kollektivavtal.

Dessa fyra händelser är inga enskildheter utan snarare skolboksexempel på hur svenska företag och arbetsgivarorganisationer systematiskt har utnyttjat negativa kampanjmetoder: "fear mongering", smutskastning och mörkläggning.

Smutskastningen är inte bara systematisk. Den premieras. Kanske bäst exemplifierat av att SAS vd under kristallkronorna på Grand Hotel och till ljudet av applåder tilldelades priset som årets chef 2013 av resebranschen - med motiveringen att han utmanade facket med sina metoder.

Det viktiga för LO att ta fasta på är att mot dessa metoder står människors genuina engagemang. Sociala medier är som gjorda för att sprida just det engagemanget. Därför kommer LO under hösten att börja arbeta med alla som vill vara en del av ett opinionsbildande nätverk. Tillsammans kan vi som är engagerade och står på löntagarnas sida få en större möjlighet att sätta agendan.

När vi hjälps åt kan inte "Svenskt Näringslivs mediaservice", Almega eller Danmarks dyraste spinndoktor få övertaget. Då vinner vi.

JOHAN ULVENLÖV, är ansvarig för LOs strategi och opinion på digitala medier.