Löntagare är ingen handelsvara

Konfliktlinjen går inte mellan Sverige och utlandet. Det handlar inte arbetare mot arbetare. Det handlar om kamp för lika rättigheter, skriver Thord Ingesson, utredare LO i sin replik till Fredrik Segerstedt.

Publicerad i Expressen 29 januari 2015

Sent förra året i Hjorthagen, Stockholm dör två polska byggnadsarbetare när en 40 ton tung vägg rasar ner. En tredje skadas svårt. På en arbetsplats där facket upprepade gånger konstaterat allvarliga brister.

Arbetet med att bygga en ny järnvägstunnel under Stockholm är stressigt. I maj 2011 kläms en polsk arbetare ihjäl när borrjiggen välter. I juni 2013 ramlar en ung man, anställd vid ett irländskt företag, från en stege och dör.

Dödsfallen är inte slumpartade. Utländska arbetare är kraftigt överrepresenterade i olyckor. Arbetsmiljöverket varnar genom annonser i Baltikum och Polen för dålig arbetsmiljö i Sverige. En verklighet i bjärt kontrast mot det Fredrik Segerstedt påstår – att inget har förändrats på svensk arbetsmarknad.

Vi menar att ett nytt arbetsliv har etablerats i Europa och i Sverige. På Blocket erbjuds flytt, städ och bygg för 99 kronor i timmen. Familjer på andra sidan Östersjön splittras när mamma och pappa söker bättre villkor i rikare länder. Han, typiskt som chaufför eller på ett bygge. Hon kanske på ett rut-jobb, där den egna familjen får betala för att ett välavlönat par i en villaförort ska få "livspusslet" att gå ihop.

Oschyst konkurrens har även fått företag att reagera. Många har tvingats lägga ner. Inte minst inom bygg och transport. Där står fack och arbetsgivare tillsammans i krav om konkurrens på lika villkor.

Konfliktlinjen går inte mellan Sverige och utlandet. Det handlar inte arbetare mot arbetare. Det handlar om kamp för lika rättigheter. Alla som jobbar i Sverige ska ha svenska löner. Vi välkomnar ett öppet Europa, men löntagare är ingen handelsvara.

Thord Ingesson, utredare LO