Fråga facket Fråga facket

Schyssta bananer på World fair trade day

Publicerad på gp.se den 8 maj 2010 Idag firas World Fair Trade Day, dagen för rättvis handel. Tusentals evenemang världen över kommer att äga rum till stöd för rättvis handel och bättre arbets- och levnadsvillkor. I år riktas extra fokus p...


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Publicerad på gp.se den 8 maj 2010

Idag firas World Fair Trade Day, dagen för rättvis handel. Tusentals evenemang världen över kommer att äga rum till stöd för rättvis handel och bättre arbets- och levnadsvillkor. I år riktas extra fokus på
förhållandena i bananindustrin. Filmen Bananas, som bl a sändes i SVT i april, väckte stor uppmärksamhet, men debatten om den utbredda kemikalieanvändningen och de tuffa arbetsförhållandena på bananplantagen
dog ut alldeles för fort. Och problemet gäller förstås inte bara bananindustrin, utan så här ser tillvaron ut för många odlare och anställda i lantbrukssektorn världen över.

Men det finns sätt att påverka. I Sverige finns sedan mer än 13 år tillbaka Rättvisemärkt, som är en del av den internationella Fairtrade-rörelsen. LO är en av medlemsorganisationerna i Fairtrade Sverige för
att det kompletterar det fackliga arbetet på ett bra sätt. Fairtrade-märkningen innebär att producenterna får bättre ekonomiska villkor och uppfyller kriterier som bland annat motverkar barnarbete och ger de
anställda rätt att organisera sig.

Som konsumenter kan vi göra aktiva val när vi går till affären och det är också uppenbart att konsumentmakten växer i betydelse. Inte minst för många unga är det självklart att både sociala villkor och
miljöpåverkan i produktionen spelar roll oavsett om man köper kaffe, bananer eller jeans. I Sverige har intresset ökat explosionsartat de senaste fem åren och förra året ökade försäljningen med 25 procent,
trots den ekonomiska krisen. Det är glädjande!

Att göra ”rättvisa val” handlar inte bara om enskilda konsumenters beslut. Det handlar också om att myndigheter, företag och organisationer drar sitt strå till stacken. I dag är drygt 30 svenska kommuner så
kallade ”Fairtrade City”. Genom Fairtrade City diplomeringen skapas en lokal drivkraft för att ställa etiska och sociala krav i offentlig upphandling, öka utbudet av Fairtrade-märkta produkter och sprida
information om hur vi som medborgare genom vår konsumtion kan bidra till bättre arbets- och levnadsvillkor i utvecklingsländer. Fler borde följa efter!

Dagligvaruhandeln skulle kunna göra mycket mer för att lyfta fram de Fairtrade-märkta produkterna, t ex bananer, kaffe och socker. Ibland kan de vara svåra att hitta och ibland kan prisskillnaden uppfattas som
väl stor. När det gäller bananer är det tydligt. ”Lockpriser ” på de konventionella bananerna gör att prisskillnaden många gånger blir allt för stor. I flera länder har dagligvarukedjor bytt ut alla sina
bananer till Fairtrade-märkta bananer. Det skulle kanske kunna vara något även för de svenska kedjorna?

Men till sist handlar det om oss själva. Vi kan påverka genom att välja Fairtrade. Det ger oss alla chansen att påminna oss själva och människor runt omkring oss om att vi faktiskt kan bidra till att ge
människor i andra delar av världen en drägligare tillvaro och framtid.

Wanja Lundby-Wedin, LOs ordförande
Helena Markstedt, Generalsekreterare i Föreningen Fairtrade (f d Föreningen Rättvisemärkt)