Skärp er M och KD – var öppna med era kvitton!

Vad är det för hemliga möten Sara Skyttedal ska gå på? Vad är det som är så hemligt att medborgarna inte ska få veta det? Är det andra extrema grupper än de som Adaktusson möter som KD vill möta i hemlighet? skriver Socialdemokraternas toppkandidat Johan Danielsson

Publicerad på expressen.se 18 maj 2019

DEBATT | EU-VALET. Varken Moderaterna eller Kristdemokraterna tänker redovisa sina utgiftskvitton i Europaparlamentet. Det är både pinsamt och direkt skadligt för förtroendet gentemot oss politiker. För mig är det självklart: har man inget att dölja finns det inget skäl att inte vara öppen med sina kvitton. Det är vi skyldiga väljarna.

Moderaterna och Kristdemokraterna upphör aldrig att förvåna. I den här valrörelsen har de verkligen bekänt färg – nej till schysta arbetsvillkor, ja till osund konkurrens och ett ivrigt flirtande med krafter på yttersta högerkanten. Och häromdagen kom beskedet att de inte kommer att redovisa sina kvitton från Europaparlamentets generösa kontorsstöd. Det betyder att både Sara Skyttedal (KD) och Tomas Tobé (M) kan göra i princip vad de vill för omkring 49 000 skattefria kronor i månaden om de kommer in i Europaparlamentet.

Det handlar om respekt mot väljarna

För mig är det en absolut självklarhet att redovisa mina kvitton och på så sätt visa hur jag använder skattebetalarnas pengar. Det handlar både om respekt gentemot väljarna och om rent sunt förnuft. Alla socialdemokratiska kandidater till parlamentet i årets val har undertecknat en kandidatförsäkran, som förbinder oss att redovisa alla våra kvitton för användning av stödet.

Varför Moderaterna och Kristdemokraterna väljer att göra helt tvärtom är för mig obegripligt. Frågan alla bör ställa sig är varför M och KD väljer att agera på detta vis. Man kan undra varför just deras kvitton ska vara hemliga.

Varför så hemlig, Sara Skyttedal?

Sara Skyttedal säger att hon inte vill att kvittona ska redovisas för att man inte ska kunna se vilka konferenser och möten som hon går på. Vad är det för hemliga möten hon ska gå på? Vad är det som är så hemligt att medborgarna inte ska få veta det? Är det andra extrema grupper än de som Adaktusson möter som Kristdemokraterna vill möta i hemlighet?

I Sverige har vi en offentlighetsprincip. En grundläggande princip som stärker vår demokrati. Vi använder denna princip i all offentlig verksamhet, i kommun, landsting, riksdag och regering. Av någon anledning tycker Moderaterna och Kristdemokraterna att vi inte ska vara lika öppna med våra skattepengar när det kommer till Europaparlamentet.

Det här visar på ett förakt mot de skattebetalare som ska finansiera verksamheten. Rösta på ett Europa för vanligt folk den 26 maj. Rösta på Socialdemokraterna.

Johan Danielsson, Nummer två på Socialdemokraternas lista i EU-valet och utredare på LO