Facket direkt facketdirekt.nu

Svik inte löftet om statligt järnvägsunderhåll Löfven

Järnvägar. Att regeringen satsar på järnvägen är ett mycket bra beslut. Men nu väntar vi med spänning på besked om underhållet. Det var inte särskilt länge sedan som Stefan Löfven gick ut och lovade att förstatliga järnvägsunderhållet. Så tänker man hålla löftet?


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Publicerad på Dagens Samhälle 8 april 2015

Den svenska järnvägen behöver satsas på. Det är därför inte en dag försent som regeringen nu föreslår en nästan 20 procentig höjning av järnvägsunderhållet. Ett mycket bra beslut tycker vi, det behövs för att klara persontrafiken. Det behövs också för klimatet och exporten, ja det är helt nödvändigt för att svenskarna ska ha förtroende för järnvägen som ett klokt alternativ till väg, flyg och sjötransport.

För just nu känns det som att det inte går en dag utan alarmerande rapporter om stora problem med den svenska järnvägen. Antingen står tågen stilla och trafikanter lämnas strandsatta på stationerna, eller så mullrar näringsliv och anställda om eftersatt underhåll, risker för nedlagda sträckor, dålig leverans, undermålig planering och en usel arbetsmiljö. För att inte tala om alla hundratals dagliga uppdateringar i sociala medier om människor som inte längre litar på att komma fram i tid eftersom de just då oturligt nog valt tåget för sin transport.

Därför är det förstås smart att rädda det som räddas kan, och en ökning med 20 procent är ju inte direkt kaffepengar, tvärtom är det en rejäl och behövlig satsning för jobb och utveckling. För trots vad Reinfeldt än påstod så vet i alla fall denna regering att industrin inte på något sätt är ”praktiskt taget borta” och Stefan Löfven har förstås rätt när han säger att vi måste klara detta med tågtrafiken för att inte vår konkurrenskraft och därmed i förlängningen förutsättningarna för en bra välfärd ska drabbas.

Och så ger det jobb dessutom. Om målet är att ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 så är satsningar på investeringar i bättre infrastruktur sannolikt en strategi som har alla förutsättningar att ge god effekt. Infrastruktursatsningar är av naturen långsiktiga insatser, och därmed borde chanserna för att allt fler får arbete under en längre tid förstås öka. 

Men samtidigt kan man bli fundersam över att regeringen presenterar detta förslag utan att veta hur pengarna ska styras. Att de ska styras genom Trafikverket vet vi, men först om några veckor vet vi vad regeringen tänker när det gäller löftet om att förstatliga järnvägsunderhållet, eftersom den utsedde utredaren ännu inte presenterat sina slutsatser.

Det var inte särskilt länge sedan som Stefan Löfven gick ut och lovade att förstatliga järnvägsunderhållet om Socialdemokraterna vann valet och dessutom att arbetet skulle inledas omedelbart efter ett maktskifte. Så tänker de hålla löftet, eller har man hittat någon annan lösning på problemet?

Det vet vi inte i dag men vi väntar med spänning på förslaget, för det är inte bara mer pengar som behövs, även om det garanterat kommer att göra nytta, utan nu krävs även att staten tar ett samlat grepp och ett tydligt ansvar för järnvägsunderhållet. På många sätt kan man se järnvägen som ett system, ett system där det krävs samordning och kontroll i alla led om att det ska kunna fungera resurseffektivt och resultatinriktat.

Och visst är det ändå tydligt att denna regering ser en framtid för tågtrafiken, att det är förtvivlat viktigt och rent akut att underhålla det järnvägsnät vi redan har om förtroendet för det ska kunna återskapas inom rimlig tid. Så visst är det bra med ytterligare 620 miljoner i år och 1,24 miljarder årligen därefter, och om vi dessutom får ett tydligt besked om att staten kommer att få i uppgift att ta ett samlat grepp på underhållet så tror vi att det kommer att ge järnvägen en behövlig skjuts i rätt riktning.

Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande
Gabriella Lavecchia, Näringspolitisk ombudsman på LO