Vi har synat bluffen

Två repliker till Oss allas artikel på DN Debatt (21/3) illustrerar väl de främlingsfientligas debatteknik. I många år har Tino Sanandaji, precis som Sverigedemokraterna, i otaliga offentliga inlägg påstått stora negativa effekter av invandring, och även påstått sig ha stöd av forskning i dessa påståenden, skriver företrädare för nätverket Oss alla.

Publicerad i Dagens Nyheter 28 mars 2013

Men vi har synat deras bluff. I Oss allas rapport ”Våga ta debatten för ett Sverige för oss alla” har tankesmedjor med olika ideologisk grund, Reforminstitutet och Arena Idé, oberoende av varandra sammanställt aktuell forskning kring invandringen och dess effekter om ett tiotal påståenden om invandring. I dessa studier saknas de stora negativa effekter av invandring som Sanandaji och SD påstått under alla år. Många studier hittar i stället positiva effekter.

I sina försök att bemöta våra forskningsgenomgångar trasslar båda Sanandaji och SD in sig i hopplösa självmotsägelser. SD påstår först att de aldrig framfört myterna, halvsanningarna eller felaktigheterna. Därefter vänder de på klacken och försöker, i strid med forskningen, argumentera för invandringens negativa effekter ändå.

Tino Sanandaji erkänner som hastigast att han inte har några belägg för att invandringen har negativa ekonomiska effekter. Erkännandet är inbakat i lösryckta citat och siffror som insinuerar att invandringen ändå skulle vara mycket farlig. Lågvattenmärket kommer när han påstår att vi inte ger referenser till forskningsstudierna. I själva verket kan alla själva kolla rapportens långa lista av referenser till studier om invandringens effekter.

På många sätt talar Sverigedemokraternas och Sanandajis påståendena för sig själva. De klarar inte att belägga att invandring är den katastrof som de så ofta påstått.

"Oss alla": Jan Scherman, direktör och debattör; Ingela Edlund, andre vice ordförande LO; Anna Ryott, vd Swedfund; Navid Modiri, kommunikatör och artist; Katrin Ludvigsson, vd Rippler; Helene Jansbo, senior advisor och egenföretagare

Tillsammans med: Margot Wallström, mångfaldsansvarig Postkodlotteriet; Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet; Julia Boguslaw, doktorand i nationalekonomi vid SU; Camilla Nagler, generalsekreterare Teskedsorden