Vi kommer inte att ge oss, Almega

Till skillnad från vad Svenskt Näringsliv vill ge sken av är det LO och dess förbund som tar ansvar för ordning och reda på arbetsmarknaden. Det skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och avtalssekreterare Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO i replik till Svenskt Näringsliv.

Publicerad på arbetet.se 10 maj 2017

Återigen förvränger Svenskt Näringsliv bilden av avtalsrörelsen. Tvärtemot vad Carola Lemne och Peter Jeppsson påstår, är det LO och förbunden som tar ansvar för ordning och reda på arbetsmarknaden. Låt oss kort redogöra varför.

För att kämpa mot löneorättvisor måste man börja någonstans. Därför har alla 14 LO-förbund enats om att tillsammans stå upp för rättmätiga löneökningar för alla och en låglönesatsning som gynnar minst hälften av LO:s kvinnor.

Fack och arbetsgivare inom industrin var först ut att teckna avtal enligt den här principen och flera har sedan följt efter. Parterna har tagit ansvar

Nu kräver flera LO-förbund samma sak från motparten Almega. Inte mer, inte mindre. Men det blir tvärstopp. Fastighets har tvingats varsla om strejk och så även Seko

Samtliga LO-förbund står bakom industrinormeringen som är på 6,5 procent på tre år plus låglönesatsningen. Vi är enade. Att de sämst avlönade ska tvingas betala extra genom att sälja värden i sina avtal är inget som vi kommer att gå med på. Det spelar ingen roll hur hårdnackat motstånd Almega bjuder på. Vi kommer inte att ge oss.

Men det finns fortfarande tid för Almega att ta ansvar och besinna sig. 14 förbund med 1,5 miljoner arbetare står bakom de förbund som tvingas varsla

Vår uppmaning är enkel. Teckna avtal i enlighet med övriga arbetsmarknaden. Vi vet vad som bygger Sverige starkt och tryggt, vi tvekar inte i den striden.

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO