Första maj i Stockholm 2019

Första maj 2019 samlas vi för trygghet, demokrati och sammanhållning. Vilket också är årets huvudparoll.

Sveriges finansminister Magdalena Andersson (s) o Stockholms oppositionsborgarråd Karin Wanngård (s) talar på Norra Bantorget.

Humlegården och Norra Bantorget.

Den första maj 2019 demonstrerar vi under parollen ”Trygghet Demokrati Sammanhållning”. Årets arrangemang i Stockholm kommer att präglas av traditioner och valet till Europaparlamentet då dagen även är slutspurtsupptakt för valrörelsen.

Huvudtalare vid Norra Bantorget är Sveriges finansminister Magdalena Andersson (s). Välkomsttal av Stockholms oppositionsborgarråd Karin Wanngård (s).

Samling sker vid Humlegården kl 13.00. Där bjuder vi trevlig samvaro, information verkstad där du kan göra ditt eget plakat och ansiktsmålning för de minsta. Demonstrationståget ställer upp enligt plan och anvisning och avgår kl 14.00 till Norra Bantorget där mötet hålls på Norra Latins skolgård.

Scenprogrammet på Norra Bantorget inleds ca kl 13.30 med musik, iakttagelser och digitala hälsningar. Konferencierer är Nina Wadensjö, AiP och Anders Bergérus, LO. För den musikaliska underhållningen står stråkkvartetten Vindla som blandar både moderna kända låtar, sina egna verk och arbetarsånger. På plats finns även Unga Örnar med aktiviteter för barnen, fackföreningarna i Stockholms län, ett café och några food-trucks.

PROGRAM FÖR DAGEN

09.30-10.30 Hyllningar för de Spanienfrivilliga vid La Mano, Katarinavägen Södermalm

11.00 Kransnedläggning Anna Lindhs grav Katrina kyrkogård

12.45 Kransnedläggning Olof Palme och Hjalmar Brantings gravar Adolf Fredriks Kyrkogård

13.00 Samling i Humlegården (förberedelser, plakatmålning för stora och små och ansiktsmålning för de minsta)

13.50 Scenprogrammet på Norra Bantorget inleds. (Konferencier Nina Wadensjö o Anders Bergerus – Talare: Välkomsttal och huvudtal - Livemusik av stråkkvartetten Vindla – Förinspelade hälsningar och inslag på storbildsskärm) Unga Örnar har aktiviteter på parkeringen utanför Norra Latin.

14.00 Demonstrationståget avgår från Humlegården till Norra Bantorget.

15.00 ca inleds talen. En välkomst- och en huvudtalare.

15.50 ca Avslutning med Internationalen.

Hyllningar vid La Mano-monumentet

Till minne av de frivilliga som kämpade mot fascismen under Spanska inbördeskriget samlas en rad organisationer* traditionsenligt vid La Mano-monumentet på Katarinavägen, Södermalm i Stockholm den 1 maj mellan kl 9.30 -10.30.

På uppdrag av de Spanienfrivilligas förening samordnar LO-distriktet i Stockholms län manifestationen för att minnas och hylla de ca 500 frivilliga svenskar som mellan åren 1936-38 kämpade för Spaniens demokrati. Ca var tredje stupade och de överlevande som kom hem fick staden att upplåta platsen på Södermalm där deras minne bevaras under det fyra meter höga monumentet som fått namnet ”La Mano” (Handen). Plasten är inte vald av slump, många av de Spanienfrivilliga kom från just Södermalm.

Följande organisationer och talare deltar vid årets arrangemang:

09:30 Mötet öppnas, Carina Paulsson, LO-distriktet i Stockholms län
09.35 Vänsterns blåsorkester
09:45 LO-distriktet i Stockholms län, Mirja Räihä
09:50 Socialdemokraterna i Stockholm, Talla Alkurdi
09:55 Sånggruppen Extra Salt
10.00 Ung Vänster, Angela Iskrenovic Stankovic
10:05 SKP, Kjell Bygdén
10:10 Vänsterpartiet, Elena Karlström
10:15 Sånggruppen Extra Salt
10:20 Stockholms LS, Talare ej klar
10:25 SSU, Lara Badinsson
10:30 Avslutning Extra Salt – Internationalen

*/ LO-distriktet i Stockholms län, Socialdemokraterna i Stockholm, SSU, Vänsterpartiet,  Ung Vänster, SKP, Stockholms LS.

Gunilla Björnberg