Facket Direkt

Det handlar valet om

LO vill skapa ett mer tryggt, jämlikt och framgångsrikt Sverige. Dit når vi genom att verka för en socialdemokratisk valseger.

500 000 samtal om trygghet för vanligt folk

Vårt mål är att andelen socialdemokratiska röster bland LO-förbundens medlemmar ska öka och valdeltagandet bland LO-förbundens medlemmar ska vara minst lika högt som riksgenomsnittet.

Målet når vi genom att möjliggöra samtal mellan LO-förbundens medlemmar, antingen genom telefon eller på arbetsplatser. Under valrörelsen ska 500 000 samtal genomföras.

Därför vill LO ha en socialdemokratiskt ledd regering

Socialdemokraterna är garanten för trygghet på jobbet. De skapar möjlighet för vanligt folk att utvecklas och låter fack och arbetsgivare bestämma villkor och lön. Socialdemokraterna vill ha ordning och reda i skolan, fler och mer välutbildad personal i äldreomsorgen. De vill att vård alltid ska ges efter behov, aldrig efter plånbokens tjocklek. De vill stoppa vinstjakten i välfärden. Socialdemokraterna vet att jobb och tillväxt är en förutsättning för utveckling och trygghet i hela landet.

Därför är Moderaternas politik dålig för vanligt folk

En moderatledd regering med stöd av Sverigedemokraterna vill sänka lönen och göra jobben otrygga för vanligt folk. De vill sänka skatten för de rika och gynna fåtalet. De vill låta pengar som skulle gå till välfärd försvinna i skatteparadis. Trots att otryggheten ökar vill de inte investera i välfärd i hela landet.