Facket Direkt

Försäkringsinformatör - grundutbildning

Beskrivning

Målgrupp:

För dig som är ny försäkringsinformatör i en förbundsavdelning.

Mål:

Ge grundläggande kunskaper om ditt uppdrag och de försäkringar som medlemmar och övriga anställda omfattas av.

Innehåll:

• Förutsättningarna i uppdraget

• De lagstiftade försäkringarna och avtalsförsäkringarna om sjukdom, arbetsskada, arbetslöshet, pension, föräldraledighet och dödsfall

• Att arbeta med information och med särskild inriktning på försäkringssamtal

• Bevakning av försäkringsfall och hur man hjälper medlemmarna att anmäla skador

• Mellan utbildningsdagarna får du hemuppgifter

• Under kursdagarna kommer vi inte att ha långa och djupgående föreläsningar. Vi använder oss istället av flera olika inlärningsmetoder

I utbildningen diskuteras förutsättningarna i uppdraget och innehållet i lagstiftade försäkringar och avtalsförsäkringar. Du bidrar med fakta om dina förutsättningar, din situation på din arbetsplats och i din avdelning. Du ska efter utbildningen kunna informera och genomföra försäkringssamtal med dina arbetskamrater.

Ekonomi:

Kursen är kostnadsfri. Ledighet enligt 6 § i förtroendemannalagen. Rätt till skattepliktigt utbildningsarvode för förlorad arbetsförtjänst. Reseersättning utgår med 18,50 kr/mil för bil och med faktisk kostnad för buss.

Målgrupp
För dig som är ny försäkringsinformatör i en förbundsavdelning

Adress
Stenhuggarvägen 6