Från full sysselsättning till inflationsbekämpning - Ekonomiska utsikter 75 år

Ekonomi De senaste 30 åren i svensk ekonomi skiljer sig markant mot tidigare decennier. Sverige har gått från full sysselsättning till permanent hög arbetslöshet, och inslagen av blandekonomi har tydligt minskat. I den här jubileumsskriften försöker vi skissa en bild av den utvecklingen och hur den har påverkat samhället.

Jubileumsskrift

• Ekonomiska utsikter är en rapport om den svenska ekonomin från LO-ekonomerna. Den består till största delen av en konjunkturprognos samt analys av och förslag om ekonomisk politik. Den första rapporten kom ut 1947 och hette då Ekonomiska läget.
  • I samband med att LO-ekonomerna började att siffersätta prognosen om det kommande året bytte rapporten namn till Ekonomiska utsikter. De första åren kom rapporten ut en gång om året, på hösten. Numera kommer den ut två gånger om året, vår och höst.
  • När publikationen firade 50 år 1997 gav LO-ekonomerna ut en jubileumsskrift som blickade tillbaka på svensk ekonomi under åren 1947 till 1996. Nu har det gått ytterligare 25 år och LO-ekonomerna har därmed publicerat Ekonomiska utsikter i 75 år. I den här jubileumsskriften ser vi tillbaka på tiden från 1990-talets början fram till 2021.

Jubileumsskrift: Från full sysselsättning till inflationsbekämpning - Ekonomiska utsikter 75 år (pdf)