LO söker digital kommunikatör

Organisationsfrågor Vi söker en kreativ och erfaren digital kommunikatör som vill vara med och utveckla LOs externa kommunikation. Tjänsten är ett föräldravikariat under perioden 1 oktober 2024 - 15 juni 2025.

Enheten för kommunikation och ledningsstöd samordnar och förbereder ledningens aktiviteter, ansvarar för LOs press-och mediearbete, kampanjer, omvärldsbevakning, det strategiska politiska påverkansarbetet, sociala medier, medborgarkontakter, hemsida och har ansvar för det strategiska arbetet med LOs varumärke.

Som Sveriges största fackliga centralorganisation är det mediala trycket periodvis högt och intresset kring LOs position i olika samhällsfrågor stort. Du ska därför trivas med att arbeta under högt tempo. Du kommer också att arbeta med såväl proaktiv som reaktiv kommunikation samt att sammanfoga arbetet med digitala kanaler med traditionellt pressarbete och övrigt arbete på LO. Resor ingår i tjänsten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Producera innehåll, både video, foto och text, till LOs kanaler i sociala medier utifrån LOs ställningstaganden och arbetarrörelsens värderingar.
  • Samarbeta med och beställa innehåll från externa parter, t.ex. byråer och fotografer.
  • Föreslå, utföra och utvärdera kommunikationsaktiviteter i enlighet med LOs kommunikationsstrategi.
  • Utveckla strategier och kampanjer för LOs opinionsbildning i digitala kanaler.
  • Projektleda och producera filmer, tv-sändningar och event i rörlig bild.
  • Planera, producera och utvärdera annonsering i sociala medier.
  • Samarbeta med policyenheterna och LO-ledningen i frågor om digital kommunikation.

Kvalifikationer

Du har högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom relevanta områden som kommunikation, digital produktion och marknadsföring. Du har god vana av att arbeta i Adobe som InDesign, Premiere Pro och Photoshop. Du har vana av att arbeta mot en ung målgrupp och vana av att arbeta med TikTok.

Erfarenheter

Erfarenhet av digitalt kommunikationsarbete med foto- och videoinspelning, redigering, skriva texter samt strategisk planering och marknadsföring. Erfarenhet av arbete i idéburen och facklig verksamhet är meriterande.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, initiativrik och utåtriktad, har god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och har ett gott ordningssinne.

Du är en lagspelare som är van vid att växla mellan att arbeta såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Arbete inom fackföreningsrörelsen eller socialdemokratin är meriterande.

Frågor om tjänsten

För frågor om tjänsten svarar Isabelle Ljungberg, enhetschef, isabelle.ljungberg@lo.se, telefon 08-796 25 01. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se, telefon 08-796 26 27.

Välkommen med din ansökan senast den 20 juni till ansokan@lo.se

LO eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa här.