LO söker en pressekreterare

Organisationsfrågor Enheten för kommunikation och ledningsstöd söker en erfaren pressekreterare som vill vara med att sätta agendan och utveckla LOs externa kommunikation.

Enheten för kommunikation och ledningsstöd

Vi erbjuder en rolig och stimulerande arbetsplats mitt i centrala Stockholm där du kommer att jobba med stora och viktiga framtidsfrågor för Sveriges arbetare.

Enheten för kommunikation och ledningsstöd ansvarar för facklig-politisk samverkan på nationell nivå, press- och mediearbete, kampanjer, omvärldsbevakning, medborgarkontakter samt hemsida, blogg och sociala medier.

Enheten samordnar och förbereder ledningens aktiviteter och har även ansvar för det strategiska arbetet med LOs varumärke.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Det mediala trycket är periodvis högt och intresset för LOs position i olika samhällsfrågor stort. Det krävs därför att du trivs med att arbeta under högt tempo.
  • I arbetet ingår att bistå LOs ledning i deras utåtriktade och övrigt opinionsbildande arbete.
  • Du kommer att arbeta med såväl proaktiv som reaktiv kommunikation samt att sammanfoga traditionellt pressarbete med digital media.
  • Du planerar, tar fram och publicerar opinionsinnehåll i sociala mediekanaler.
  • I rollen ingår även delad pressjour.

Kvalifikationer och krav

Du har högskoleutbildning inom media- och kommunikation, journalistik, statsvetenskap eller motsvarande utbildning inom relevanta områden.

Tidigare erfarenhet från journalistiskt arbete eller pressekreterare är ett krav.

Personliga egenskaper

Du är en god skribent och producerar pressmeddelanden, underlag till intervjuer, debattartiklar och andra relevanta texter i både korta och långa format. Du är driven och hittar nya vinklar. Du håller självklart koll på vad som händer i media och följer samhällsdebatten. Du är en lagspelare som är van vid att växla mellan att arbeta såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Arbete inom socialdemokratin och fackföreningsrörelsen är meriterande.

Tjänsten är en tillsvidareanställning.

För frågor om tjänsten svarar enhetschef Åsa Märs, asa.mars@lo.se, 070-2086602

Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se, 070-5602627.

Välkommen med din ansökan och CV senast den 8 december 2021 till jennie.bjorsson@lo.se

Intervjuer sker löpande.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.