LO söker påverkansansvarig

Organisationsfrågor Vi söker en person som ska vara drivande i LOs politiska påverkansarbete och bidra till att LOs prioriterade frågor får större genomslag i beslut på olika nivåer. Det handlar om att påverka regering, riksdag, statliga utredningar, kommuner, regioner och organisationer. Tjänsten är ett föräldravikariat under perioden 14 augusti 2024 till 31 januari 2025.

Enheten för kommunikation och ledningsstöd samordnar och förbereder ledningens aktiviteter, ansvarar för LOs press-och mediearbete, kampanjer, omvärldsbevakning, det strategiska politiska påverkansarbetet, sociala medier, medborgarkontakter, hemsida och har ansvar för det strategiska arbetet med LOs varumärke.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Du ansvarar för LOs strategiska påverkansarbetet och arbetar strukturerat tillsammans med övriga medarbetare på LO för att skapa former för ett aktivt påverkansarbete.
  • Du jobbar systematiskt för att säkerställa LOs inflytande i prioriterade frågor.
  • Du tar fram och verkställer påverkansplaner inom olika politiska sakområden tillsammans med LOs experter.
  • Du jobbar aktivt med att skapa nya nätverk och stärka redan befintliga.

Erfarenheter

Vi söker en person som har erfarenhet av att arbeta med påverkansarbete gentemot politiska beslutsfattare på olika nivåer. Du har god erfarenhet och kunskap om besluts- och budgetprocesser för de olika politiska församlingarna. Vi ser gärna att du har jobbat med kommunikation- och opinionsbildning och är en duktig skribent som är van att driva större projekt samt att bygga nätverk.

Du tar stort eget ansvar och arbetar strukturerat och målmedvetet. Du är har mycket god initiativförmåga. Du är social och tycker om att jobba tillsammans med olika personer.

Erfarenhet av att ha arbetat med påverkansarbete på ett fackförbund är meriterande.

Kvalifikationer och krav

För tjänsten krävs det att du har vilja och förmåga att samarbeta både internt inom LO, med LOs medlemsförbund och externt med arbetsmarknadens parter, myndigheter samt andra aktörer.

Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som i kombination med erfarenhet kan bedömas likvärdig.

Personliga egenskaper

Som person trivs du i sociala sammanhang och kan arbeta självständigt och samarbeta väl med andra både inom LO och i andra sammanhang. Du har god förmåga att knyta nya kontakter och du har en mycket god presentationsförmåga.

Du delar arbetarrörelsen värderingar och känner väl till dess olika delar.

För frågor om tjänsten svarar Isabelle Ljungberg, enhetschef, isabelle.ljungberg@lo.se, tel 08-796 25 01. Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthe, therese.roselin-gothe@lo.se, tel 08-796 26 27.

Välkommen med din ansökan senast den 29 februari 2024 till ansokan@lo.se.

Inom LO strävar vi efter mångfald och en jämn könsfördelning.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa här.