LO söker utredare

Organisationsfrågor Vi söker en kvalificerad utredare som har goda kunskaper om LO-förbunden och medlemmarnas arbetsvillkor och välfärdspolitik, i synnerhet socialförsäkringen. Tjänsten är en visstidsanställning under perioden 1 september 2022 - 30 september 2023.

Enheten för samhällspolitik ansvarar bland annat för policyutveckling och bevakning inom ekonomisk politik, näringspolitik, offentligt finansierad välfärd, allmän socialförsäkring och arbetsmarknadspolitik.

Enheten gör ekonomiska prognoser och bistår LOs råd för Avtalsfrågor med beräkningar av det samhällsekonomiska löneutrymmet. På enheten arbetar ett 20-tal nationalekonomer, utredare och ombudsmän. Enhetens leds av LOs chefsekonom och är uppdelad i två grupper med var sin gruppchef.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Du ansvarar för att följa och analysera utvecklingen på socialförsäkringsområdet med särskilt fokus på sjukförsäkringen.
  • Du planerar och genomför utredningar både självständigt och tillsammans med andra.
  • Du deltar i att utveckla LOs policy och bedriver påverkansarbete i välfärdsfrågor såväl socialförsäkringsfrågor som rör vård, skola och omsorg.
  • Du representerar LO i expert- och referensgrupper.
  • Du tar fram kortare kunskapsöversikter, beslutsunderlag och svarar på remisser.

Erfarenheter

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med välfärdsfrågor, i synnerhet socialförsäkringen. Du har även erfarenhet av att skriva bland annat remissvar, beslutsunderlag samt längre rapporter. Erfarenhet av att ha arbetat med dessa frågor på ett fackförbund är meriterande.

Kvalifikationer och krav

Du har goda kunskaper om socialförsäkringen, särskilt sjukförsäkringen, och goda kunskaper om den svenska partsmodellen. För tjänsten krävs det att du har vilja och förmåga att samarbeta både internt med LOs medlemsförbund och externt med arbetsmarknadens parter, myndigheter samt andra aktörer. Vi söker dig som har högskoleutbildning eller lång erfarenhet av utredningsarbete inriktat på socialförsäkringsfrågor.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, initiativrik och utåtriktad, har god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och har en god förmåga att organisera ditt eget arbete.

Du delar arbetarrörelsens värderingar och har goda kunskaper om fackföreningsrörelsens ideologi, arbetssätt och organisation.

Kontakt

För frågor om tjänsten svarar Laura Hartman, chefsekonom tillika enhetschef laura.hartman@lo.se, 08-796 25 73.

Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthetherese.roselin-gothe@lo.se, tel 08-796 26 27.

Välkommen med din ansökan senast den 8 augusti 2022 till ansokan@lo.se

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.