Facket Direkt

Vald på jobbet DISTANS

Beskrivning

Kursens mål och beskrivning
Efter utbildningen ska deltagaren ha grundläggande kunskaper för att kunna förstå och bedriva lokalt fackligt arbete på sin arbetsplats. Utbildningen bygger på LO:s material ”Vald på jobbet” och tar upp fackets roll, rollen som förtroendevald samt grundläggande kunskaper om kollektivavtal och lagarna på svensk arbetsmarknad.

Utrustning
För att gå utbildningen behöver du ha en dator med kamera, eller en padda. Det går att delta via mobilen också men det är inte optimalt. Du behöver ha laddat ner ”Microsoft Teams” app. Det är också en förutsättning att ha bra uppkoppling. Saknar du utrustning eller uppkoppling kan det finnas möjlighet att delta i ABF:s lokaler.

Ledighet och ekonomi
Arbetar du dessa dagar söker du ledigt för facklig utbildning (Förtroendemannalagen §7)hos din arbetsgivare senast 14 dagar innan kursen startar. Är du osäker på hur du söker ledigt kontaktar du ditt fackförbund för hjälp.

Avanmälan
Senast en vecka innan kursstart. Vid utebliven avanmälan tillkommer extra kostnader.(Sjukdom ska styrkas)

Bekräftelse
skickas ut ca 2 veckor innan kursen startar. Har du inte fått bekräftelse 5 dagar innan kursstart kontakta ABF omgående.

Kontakt:
Anna-Lena M Möller, ABF Halland, Nässjögatan 10, 302 48 Halmstad, E-post: anna-lena.moller@abf.se Telefon: 070-630 19 23

Målgrupp
Förtroendevalda som behöver grundläggande förtroendemannautbildning

Förkunskapskrav
Inga förkunskaper behövs