Digitalt Pride med LO-distriktet

Jämlikhet Sommarens Pride-firande blev inte som vanligt, men det hindrade inte LO-distriktet från att uppmärksamma dessa viktiga frågor. Istället för en festival och parad genomfördes två digitala seminarium samt en kampanj på sociala medier.

Årets Pridefestival genomfördes digitalt på grund av rådande omständigheter. LO-distriktet i Stockholms län arrangerade två webbinarium som sändes live via LO-distriktets Facebooksida. Andrés Esteche, aktivist, föreläsare och författare genomförde tillsammans med Emilia Wikström Melin, facklig ledare för HBT-S och före detta vice ordförande i Stockholm Pride ett webbinarium om frågor rörande HBTQI och fackliga rättigheter inom detta område. Bland annat fick tittarna en djupare förklaring till vad HBTQI står för, samt en kort historisk genomgång i ämnet.

Ulrika Lorentzi ,LO och Tomas Kullberg från Byggnads Stockholm-Gotland talade under rubriken ”hur lätt är det att komma ut på jobbet” tillsammans med moderator Anton Jordås tidigare förtroendevald inom Socialdemokratin och medlem i Handels. Webbinariet rörde framförallt frågor kring vad facket arbetar med och vad arbetsgivarna har för ansvar i frågan. Båda webbinarierna var uppskattade och tittarna deltog aktivt genom att ställa frågor till de medverkande via vår Facebook-sida. Seminarierna finns att hitta här och här på LO distriktet i Stockholms läns Facebook sida för de som vill se dem i efterhand.

Jakob Stone