LO söker chef till LO-distriktet i Stockholms län

Nu söker vi dig som vill ta en ledande roll på den fortsätta resan att utveckla LO-distriktet i Stockholms län, samhället och arbetslivet.

Den regionala förbundsgemensamma verksamheten runt om i landet samordnas av tio LOdistrikt med kärnuppdraget att fackligt och fackligt-politiskt organisera, utbilda och opinionsbilda. LO-distrikten har till uppgift att bland annat samla förbundens regionala organisationer till gemensamma aktiviteter inom verksamhetsområdena arbetsmarknad, facklig utbildning, facklig-politisk, opinionsbildning och påverkan, skolinformation samt ung-verksamhet.

Vi söker nu dig som vill ta en ledande roll på den fortsatta resan att utveckla LO-distriktet i Stockholms län, samhället och arbetslivet.

I rollen som distriktschef leder du det dagliga arbetet på expeditionen. Du är också kassör för LO-distriktet och ingår i verkställande utskottet samt styrelsen. Du är styrelsens verkställande ledamot.

Din befattning är ombudsman. Tjänsten är placerad på LOs enhet för distriktsverksamhet som samordnar den regionala organisationen. Uppdragsgivare är såväl LO som förbundens regionala organisationer, utifrån beslut fattade av LO-kongressen, distriktets representantskap samt av LOs och LO-distriktets styrelse.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som distriktschef och kassör:

• Du är arbetsgivarens företrädare för anställda inom LO-distriktet

• Du ansvarar för utvecklingssamtal, kompetensutveckling och utveckling av arbetet på expeditionen

• Du har arbetsmiljöansvar för anställda inom LO-distriktet i Stockholm

• Du företräder LO internt och externt gällande distriktsverksamheten

• Du upprättar underlag för verksamhetsplan samt budget för distriktsverksamheten enligt mål av kongress, representantskap, LOs styrelse samt beslut i LO-distriktets styrelse

• Du genomför kontinuerliga uppföljningar av verksamhetsplan och budget

Du har erfarenhet av att vara chef. Du har mycket god förmåga att organisera, samordna och verkställa beslut. Du har förmågan att leda och entusiasmera medarbetare för att tillsammans nå uppsatta mål. Du har god erfarenhet av att initiera, leda och utveckla aktiviteter. Du har mycket goda kunskaper om distriktsverksamheten. Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.

Du har erfarenhet som ombudsman. Du har mycket goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Du delar givetvis arbetarrörelsens värderingar och har bred facklig och politisk skolning. Erfarenhet från fackligt arbete på regional och central nivå är meriterande, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete.

Som person är du kreativ, utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i grupp. Du har goda ledaregenskaper och är tydlig i din kommunikation. Du är strukturerad och har lätt för att prioritera åt både dig själv och åt andra.

Tjänsten kräver B-körkort.

För frågor om tjänsten svarar Dan Mattsson, LO, enhetschef för distriktsverksamheten, dan.mattsson@lo.se eller LO-distriktets ordförande Mirja Räihä, mirja.raiha@sll.se

Facklig kontaktperson för Distriktsombudsmannaklubben är Anna Palmér, anna.palmer@lo.se.

Välkommen med din ansökan senast den 8 april 2020 till jennie.bjorsson@lo.se.

Tillträde sker efter överenskommelse.

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa på https://www.lo.se/start/om_oss/los_hantering_av_personuppgifter

Jakob Stone