Seminarium den 4 september 2019
I välfärden är vi medborgare - inte kunder!

Den svenska modellen med en gemensam välfärd och en gemensamt finansierad skola, vård och omsorg som fördelats efter behov har under de senaste åren utvecklats till en marknad. En marknad som utsatts för experiment utan konsekvensanalyser. Medborgare har kommit att ses som kunder och det har funnits en tro på att konkurrens skapar kvalitet. Flera olika marknadssystem har införts, samtliga främst inriktade på att uppnå konkurrens, lägre kostnader och bra förutsättningar för företagen snarare än att förbättra för medborgarna.

Björn Elmbrant, prisbelönt journalist och författare medverkar på seminariet

Nu har vi facit. Det blev varken billigare eller bättre. Vinsten som drivkraft går rakt emot själva idén om en gemensam välfärd. Vinstjakten leder till att personalen pressas när välfärdsföretag slimmar verksamheten för att öka vinsten. Med färre kollegor, för lite tid och för mycket detaljstyrning blir välfärdens kvalitet lidande. En vinstjakt som slår hårt mot mindre resursstarka grupper, till exempel LO-grupper och deras barn.

Den 4 september inbjuder vi till ett högaktuellt och viktigt seminarium där vi diskuterar konsekvenser av den förda politiken. Och framför allt, hur vi inom arbetarrörelsen kan agera med tanke på 73-punktsprogrammets ”Vinst i välfärdens munkavle”?

Medverkar gör författaren och prisbelönta journalisten Björn Elmbrant som kommer redogöra för sin analys utifrån sin högaktuella bok ”Marknadens tyranni”. Vidare kommer vi lyssna till en paneldiskussion med Talla Alkurdi – opositionsregionråd (s), Enna Gerin - Tankesmedjan Katalys och Ulrika Lorentzi – utredare LO.

Tid: Onsdag den 4 september kl 17.00 – 18.30 ca (kaffe och smörgås fr om 16.30)

Plats: ABF Stockholm, Brantingsalen, Sveavägen 41

Anmälan: Senast den 26 augusti via länk: Anmälan seminarium 4 september 2019