Uttalande - Stoppa nedmonteringen av sjukvården i Stockholms län

LO-distriktet i Stockholms län representantskap antog på sitt höstmöte den 28 november följande uttalande: I november har Region Stockholm varslat 800 tjänster på Karolinska universitetssjukhuset, Södersjukhuset och Danderyds sjukhus. Av dessa finns minst 450 på Kommunals avtalsområde. Framför allt handlar det om undersköterskor. Men även annan sjukhusservice drabbas.

De varsel som drabbat sjukvården i Region Stockholm är inte något som bara drabbar de som riskerar att bli av med jobbet, eller de som blir kvar i en verksamhet där det inte ens idag finns tillräckligt många arbetskamrater. Det är ett slag mot alla LO-medlemmar och varenda stockholmare.

Även snickare och butiksanställda är beroende av en god vård och omsorg. Även elektriker och restauranganställda har barn, föräldrar och närstående som är i behov av vård. Vi har alla nära relationer till någon som jobbar inom vården. Vi är alla drabbade.

För LO-distriktet i Stockholms län är det uppenbart att haveriet inom sjukvården i Region Stockholm är ett politiskt val. I 13 år har Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, med stöd av såväl Miljöpartiet som Sverigedemokraterna, monterat ner stockholmarnas gemensamma välfärd. Undermåliga upphandlingar, privatiseringar, konsulter, och vårdval har dränerat sjukvården i Stockholms län på resurser. Det som hänt är inte ödesgivet. Det finns genom tiderna moderata politiker som bär skulden för att det ser ut som det gör idag: Chris Heister, Catharina Elmsäter-Svärd, Torbjörn Rosdahl, Irene Svenonius.

Varför de har gjort de val de gjort kan man bara spekulera om. Antingen är det inkompetens eller så har man en politisk agenda att skjuta den gemensamma välfärden i sank och bereda väg för privatiserade sjukvårdsförsäkringar och sjukvård. Alldeles oavsett så är det politiska val som avgör vilken riktning välfärden i Stockholmsområdet tar. Och alldeles oavsett så kommer den nu förda politiken generera i katastrofala följder för vården och omsorgen i vår region.

LO-distriktet i Stockholms län kräver ett stopp på nedmonteringen av stockholmarnas välfärd. En gemensamt skattefinansierade vård och omsorg där våra skattepengar tas tillvara och fördelas på ett ansvarsfullt sätt är något som vi alla tjänar på och har rätt till. Och för att det ska bli möjligt måste det till mer resurser, fler anställda, bättre styrning och en annan politisk majoritet.

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

Ytterligare upplysningar: