SD slaktar äldreomsorgen, skolan och sjukvården

Välfärd SD vill låta motorsågen gå i äldreomsorgen, barnomsorgen och sjukvården. Det handlar om nedskärningar motsvarande 163 000 undersköterskor, 66 000 barnskötare och 61 000 vårdbiträden. Det skriver LOs förste vice ordförande Tobias Baudin i ett debattinlägg.

Med SDs politik blir det inte mycket äldreomsorg kvar.
Med SDs politik blir det inte mycket äldreomsorg kvar. Foto: Lars Forsstedt

Vad har du mer lovat direktörerna, Jimmie Åkesson?

Det var endast tack vare stödet från Sverigedemokraterna som alliansen kunde regera 2010-2014. Med hjälp av SD kunde Reinfeldts regering stoppa socialdemokratiska förslag om bättre sjukförsäkring, rätt till heltid och färre otrygga visstidsanställningar. Och det var tillsammans med SD som alliansen för snart ett år sedan kunde rösta ner den S-ledda regeringens budget, vilket bland annat innebar ett nej till höjd a-kassa.

Det är alltså ingen tvekan om att SD är ett parti på yttersta högerkanten. Den senaste tiden har deras högerprofil blivit om möjligt ännu tydligare. Tidigare ville SD till exempel begränsa vinstuttagen ur välfärden. Det var inte så konstigt eftersom det är vad de flesta av deras väljare vill, liksom en majoritet av svenska folket. Men efter att nyligen ha uppvaktats av Svenskt Näringsliv, de stora riskkapitalbolagen och högerns egen lobbyfirma Kreab är SD plötsligt anhängare av vinster i välfärden. De tänker nu rösta med alliansen för att riskkapitalet ska kunna fortsätta att plocka ut skattepengar ur skola, vård och omsorg. Några bjudmiddagar hos riskkapitalbolagen var tydligen tillräckligt för att Jimmie Åkesson skulle gå emot sin tidigare politik.

Så sent som häromdagen förklarade Jimmie Åkesson dessutom att SD tänker rösta för moderaternas budget om deras eget budgetförslag röstas ner. Vi vet ännu inte vad mer Jimmie Åkesson har lovat direktörerna men det är inte nog med att SD nu vill låta vinstuttagen fortsätta. De vill också krympa själva välfärden. I sin nya budgetmotion föreslår de nämligen att de kommunala statsbidragen, alltså de pengar som går till Sveriges skola, vård och omsorg, ska minskas med totalt 90 miljarder kronor de kommande fyra åren. Alla som kan räkna förstår givetvis att det innebär massiva besparingar i verksamheterna, med uppsägningar av personal.

Detta vill dock Jimmie Åkesson inte berätta för svenska folket. Därför har vi räknat på vad SDs budget betyder för välfärdsjobben. SDs nedskärningar motsvarar 163 000 undersköterskor, 66 000 barnskötare och 61 000 vårdbiträden fram till och med 2019. Det handlar alltså inte längre bara om ”besparingar”, det handlar om att låta motorsågen gå i svensk äldreomsorg, barnomsorg, skola och sjukvård. Det är inte bara löntagarfientligt, det är Sverigefientligt.

Jag har i mitt arbete som förtroendevald i både Kommunal och LO besökt välfärdsarbetsplatser över hela Sverige. Men jag har aldrig träffat en undersköterska i äldreomsorgen som säger att nedskärningar och färre arbetskamrater är vad hon behöver, eller en barnskötare som tycker att de är för många anställda och har för små barngrupper.

Jag har därför några frågor till Jimmie Åkesson:

”Vårt mål är ett starkt välfärdssamhälle” skriver SD på sin hemsida. På vilket sätt blir svensk välfärd starkare genom den skärs ner med 90 miljarder och att kommuner och landsting tvingas säga upp anställda i skola, vård och omsorg?

På vilket sätt blir välfärden starkare genom att skattemedel som ska gå dit istället tas ut i vinster åt riskkapitalbolag?

Och, till sist, vad har du mer lovat direktörerna, Jimmie?

Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande

Debattartikeln publicerades i Aftonbladet 27 oktober 2015.