Har vi råd att bo här?

Rapport Boendesituationen är i dag problematisk för många grupper. Att flytta för till exempel arbete, relationer eller på grund av nya familjeomständigheter är svårt för många hushåll. Problemen på bostadsmarknaden befäster ojämlika strukturer och minskar människors frihet att leva sina liv som de skulle önska.

Höga priser och långa kötider

I denna rapport analyseras möjligheterna att hyra eller köpa ett boende runt om i Sverige för ett antal typhushåll. Rapporten visar att kombinationen av höga priser, långa kötider och exkluderande regelverk och riktlinjer gör att allt fler individer och hushåll möter en bostadsmarknad som inte erbjuder dem något bra alternativ.

Om det tidigare var svårt för låginkomsttagare att få tillgång till ett bra boende så är det i dag också allt större delar av medelinkomsttagarna som, framför allt i storstäderna, möter en i alla fall delvis stängd bostadsmarknad.

Rapporten är skriven av Ragnar Bengtsson, frilansande skribent med en master i nationalekonomi från Stockholms universitet. Rapporten är en del av LOs Jämlikhetsutredning.

Ladda ned rapporten Har vi råd att bo här? (pdf)

Om Jämlikhetsutredningen

Jämlikhetsutredningen har i uppdrag att arbeta fram underlag till LOs nästa kongressrapport. En rapportserie tas fram av såväl egna som externa experter. Rapporterna ska bidra till en öppen och bred debatt kring frågor som knyter an till kongressrapporten.

Läs mer om Jämlikhetsutredningen här