Alla kan göra något

Fackligt och politiskt Alla kan göra något är vårt gemensamma arbete för att bekämpa främlingsfientlighet och rasism. Utgångspunkten är att alla människors lika värde och rätt är en grundläggande idé för fackföreningsrörelsen och att vi alla har ett ansvar att ta debatten var än den uppstår.

Foto: Lars Forsstedt

Alla kan göra något

För fyra år sedan startade LO och LO-förbunden satsningen Alla kan göra något för att motverka främlingsfientlighet, diskriminering och rasism på jobbet. Man såg tydliga tecken på att mer information och diskussioner behövs om vad det innebär och vad det kan leda till.

Syfte: Bekämpa främlingsfientlighet och rasism

Att motverka främlingsfientlighet och rasism på våra arbetsplatser ingår i LOs värdegrund. Att motverka att grupper av arbetare ställs mot varandra är en överlevnadsfråga för facket. Utgångspunkten är att alla människors lika värde och rätt är en grundläggande idé för fackföreningsrörelsen och att vi alla har ett ansvar att ta debatten var än den uppstår. Det kan handla om att säga ifrån kring fikabordet på arbetsplatsen eller att gå en utbildning och lära sig mer. Vi ska möta främlingsfientlighet och rasism med god kunskap, skarpa argument och med ett stort hjärta.

Mer samarbete med andra

Ingela Edlund från LOs ledning ansvarar för frågan och vid ett utvärderingsseminarium i november 2015 var lite självkritisk. Under åren har vi utbildat ett antal handledare – men missat målgruppen. Vi har nått de som redan varit överens om att vi måste motverka den främlingsfientlighet och rasism som existerar på våra arbetsplatser. I fortsättningen måste vi nå även de vars åsikter går åt det motsatta hållet.
En del i verksamheten har varit ett samarbete med Expo i lärarpresentationer och direkta elevträffar, ibland i samarbete med LO-distrikten. Edlund tror att i vi i fortsättningen skulle kunna samarbeta även med andra instanser såsom Röda Korset och Svenska Kyrkan.

Läs Ingela Edlunds intervju.