Hoppa till innehållSammanfattning
- LO är positiva till att utredningens förslag till definition av idéburna
aktörer i offentligt finansierad välfärdsverksamhet ställer krav på att aktören
inte får göra några värdeöverföringar till annan än registrerade idéburna
aktörer eller till forskning samt att detta gäller även fem år efter att
aktören avregistrerats som idéburen.
- LO vill att definitionen av idéburna aktörer ska innehålla en tydligare
formulering av aktörernas syfte än utredningens förslag att syftet ska vara
oegennyttigt. I andra länder innehåller definitioner av idéburna aktörer krav
på syfte att uppfylla ett allmännyttigt intresse (som i Portugals definition)
eller arbeta mot ett socialt syfte/mål för samhällets bästa (förslag i Norge).
En liknande formulering hade förtydligat den idéburna sektorns funktion.
- LO välkomnar en tydligare definition av Idéburet offentligt partnerskap,
IOP. Den definition utredningen föreslår bör kunna underlätta samverkan mellan
idéburen och offentlig sektor i mindre skala, som ett partnerskap om en
idrottsförenings integrationsinsatser eller en kvinnojour.
- Utredningens förslag på definition av IOP utesluter möjligheten av
samverkan i form av offentliga kontrakt, fast ett sådant fall prövas i Högsta
förvaltningsdomstolen. Det är olyckligt att utredningen föregår domstolens
beslut. LO är kritisk till att utredningen inte lyckas formulera ett förslag
som gör det möjligt att genomföra en IOP för samverkan i större skala.
- LO är positiv till möjligheten att reservera offentliga upphandlingar och
valfrihetssystem enligt LOV för idéburen sektor. LO är dock kritiska till de
krav på särskilda skäl för att reservera som ingår i utredningens förslag.
Utredningens konsekvensanalys av förslagen bedömer att ökningen av idéburen
sektor skulle bli mycket blygsam just med hänvisning till kravet på särskilda
skäl. LO anser att det ska vara möjligt att reservera offentliga upphandlingar
och valfrihetssystem till idéburen sektor utan särskilda skäl.
- LO menar att utredningens genomgång av EU-rätten saknar en analys av hur
Sverige ska bli bättre på att använda det nationella handlingsutrymme som finns
för att säkra en offentligt styrd och finansierad välfärd. Sverige har en
tradition av att överanpassa sig till EUs regler och även denna utredning
hänvisar till EU-rätt för de begränsningar som görs i förslagen. Utredningen
saknar dessutom en analys av riskerna med att pressa in idéburna utförare i
dagens marknadslösningar. LO anser att det behövs en förändrad styrning där
välfärden inte organiseras som en kvasimarknad. En sådan styrning bör kunna
utformas så att den ger bättre förutsättningar för idéburna aktörer än en
styrning som anpassar dem till marknadslösningarna.