LOs principiella syn på skolpolitiken
Det krävs ett målmedvetet arbete för att höja kunskapsresultaten och ge alla
barn samma chans i skolan. Därför välkomnar LO en breda genomgången av skolans
behov av stärkt kunskap och likvärdighet som finns i betänkandet.
För att skapa en jämlik skola och förbättra kunskapsresultaten måste skolan
få mer resurser. LOs syn på statens roll i det avseendet framgår av tidigare
inskickat remissvar den 27 juni. Vidare anser LO att skolpolitiken måste
läggas om från konkurrens och marknadsutsättning till att inriktas mot att alla
skolor ska vara bra skolor. På dagens skolmarknad ska skolor konkurrera om
elever och dåliga skolor ska slås ut. Det står i motsättning mot en jämlik
skola där alla barn får samma chans. LO anser att skolpeng och skolval måste
reformeras för att motverka segregationen samt att vinstdriften i skolan måste
stoppas.
Sverige har blivit något av en välfärdspolitisk experimentverkstad och det
syns tydligt i skolan. De problem som skapas av vinstdrift i skolan kan
sammanfattas i några punkter:
- Marknaden styr mot ojämlikhet. En kvasimarknad på
skolområdet där skolor konkurrerar om elever kan inte garantera en likvärdig
skola eller lika tillgång till en bra skola (IFAU 2016: Fristående skolors
etableringsmönster).
- Ineffektivitet och kvalitetsbrister. I dag går privata
vinstuttag och värdeöverföringar allt för ofta ut över viktiga
kvalitetsfaktorer såsom personaltäthet, utbildningskrav och
anställningsförhållanden. Ersättningssystem i form av skolpeng innebär att
eventuella effektivitetsvinster enbart stärker utförarens resultat, frigjorda
resurser går varken till högre kvalitet eller till lägre kostnader för
skattebetalarna. Det saknas också politiska verktyg att kräva högre kvalitet än
det golv som lagstiftningen ställer.
- Målkonflikter mellan samhälleliga mål och aktörernas.
Ägarens intresse av vinst kan styra verksamheten på ett sätt som inte stämmer
överens med de välfärdspolitiska målen om exempelvis behovsstyrda insatser, en
likvärdig skola och en skola där elever från olika samhällsklasser möts.
Vinstdriften bidrar till att förstärka snedvridande incitamentsstrukturer.
Detta blir särskilt tydligt när problemen med exempelvis social selektion
(cream skimming), brister i lärartäthet och lärarbehörighet samt
betygsinflation studeras.
- För stort fokus på konkurrensneutralitet. Det har skett en
förskjutning så att mycket av policyarbetet som rör likvärdighet har kommit att
handla om konkurrensneutralitet mellan kommunala och enskilda skolor snarare än
viktiga jämlikhetsfrågor som likvärdighet utifrån socioekonomi eller mellan
olika delar av landet (SOU 2016:78 Ordning och reda i välfärden s. 266).
- Legitimitetsbrist och demokratiskt underskott. Genom
införandet av olika marknadsmodeller har de demokratiskt valda organen på lokal
och regional nivå allt för ofta frånsvurit sig eller inte kunnat ta ansvaret
för skolan. De värdeöverföringar som idag sker inom och ut från välfärdssektorn
är långt ifrån transparanta, vilket gör det svårt för medborgare och brukare
att kontrollera att skattepengar används på bästa sätt.