Hoppa till innehållSammanfattning
- LO stödjer utredningens presumtionsregel vad gäller lön och
ersättningar: alla utbetalda ersättningar ska anses utgöra ersättningar för
utgifter som uppkommit på grund av utstationeringen om inte arbetsgivaren kan
visa att det utgör lön.
- LO delar inte utredningens uppfattning om att den svenska lagstiftaren
är förhindrad att kräva att en utstationerande arbetsgivare ska betala för
en arbetstagares resa, kost och logi när arbetstagaren utstationeras till
Sverige (primär utstationering). Att arbetsgivaren står för sådana ersättningar
är en förutsättning för att det ska röra sig om utstationering överhuvudtaget.
I annat fall har arbetstagaren själv flyttat till Sverige för att arbeta här,
och inte utstationerats av arbetsgivaren. Som förslaget ser ut nu kan
situationer uppkomma när en utstationerad arbetstagare står helt utan
ersättning för dessa kostnader. Detta är fullständigt oacceptabelt och
oförenligt med ändringsdirektivet. Utredningens förslag i denna del är onödigt
försiktiga. Fackföreningar måste kunna ställa krav på ersättning för resa, kost
och logi även vid primär utstationering.
- LO har inget att erinra mot utredningens förslag och resonemang vad
avser lagändringar till följd av direktivets ändring av minimilön till
lön.
- LO har inga invändningar mot utredningens förslag och argumentation
vad gäller utsändning av inhyrda arbetstagare.
- LO stödjer utredningens förslag om oförändrade bestämmelser för fackliga
stridsåtgärder vad gäller krav på kollektivavtal för utstationerade uthyrda
arbetstagare. LO erinrar om att en motsatt ordning skulle strida mot grunderna
för den svenska kollektivavtalsmodellen.
- LO anser att de nya bestämmelserna om långvarig utstationering i praktiken
kommer att ha mycket begränsat effekt för att bekämpa underbudskonkurrensen och
åstadkomma mer likabehandling. LO stödjer dock i huvudsak utredningens förslag
till införande av regler om långvarig utstationering.
- LO anser att det är viktigt att skyldigheten att ge in kollektivavtal till
Arbetsmiljöverket inte utformas som ett dubbelt system, d.v.s. att fackliga
organisationer ska registrera två separata kollektivavtal. Lagstiftningen bör
utformas så att fackliga organisationer kan ge in kollektivavtal som reglerar
både kortvarig och långvarig utstationering. LO anser även att lagstiftaren
bör överväga att begränsa skyldigheten att ge in kollektivavtal till de
branscher där utstationering kan bedömas förekomma.