Hoppa till innehållSammanfattning av LOs ställningstaganden
- LO anser att regeringen bör öka anslagen för infrastrukturen. Ramnivån bör
som ett minimum sättas så att järnvägens underhållsskuld betas av i så snabb
takt som möjligt. Det är också tydligt att kostnadsramen behöver ge utrymme för
nysatsningar, vilket innebär en väsentligt högre kostnadsram än idag.
- LO anser att infrastrukturplaneringen i högre grad behöver utgå från de
behov av utveckling infrastrukturen som nyindustraliseringen medför.
- LO anser att det produktivitetsarbete som Trafikverket nu gör är mycket
viktigt, och behöver stärkas ytterligare.
- LO anser att staten bör återta kontrollen över järnvägsunderhållet både för
att åstadkomma bättre kostnadskontroll och för att stärka beredskapen. För att
stärka beredskapen bör det också undersökas närmare hur den statliga rådigheten
över järnvägen kan ökas även på andra sätt.
- LO anser att inriktningsunderlaget underskattar utmaningen
med kompetensförsörjning och dåliga arbetsvillkor i ett flertal av de
arbetaryrken som är centrala för fungerade transporter i samband med höjd
beredskap.
- LO anser att infrastrukturplaneringen i högre grad behöver ta
sin utgångspunkt i att transportsektorns klimatmål ska nås. LO anser att ett
större fokus behöver läggas på att utveckla ett transporteffektivt samhälle som
säkerställer god tillgänglighet för alla oavsett var man bor eller vad man har
för inkomst. Infrastrukturplaneringen bör övergå till att vara målstyrd
istället för prognosstyrd och transportsystemet konsekvent planeras i riktning
mot ett mer transporteffektivt samhälle.
- För att säkerställa kompetensförsörjningen till såväl utveckling som drift
och underhåll av transportinfrastrukturen anser LO att yrkesutbildningen
behöver byggas ut kraftigt, antalet deltagare i yrkesinriktad
arbetsmarknadsutbildning ska utökas, samt att Arbetsförmedlingens kapacitet att
anvisa arbetslösa till studier måste förstärkas. Transport- och
infrastruktursektorn behöver också göras mer attraktiv genom bättre
arbetsvillkor.
- LO anser att Trafikverket behöver ta ett större ansvar för att följa upp
upphandlingar så att goda arbetsvillkor säkerställs och arbetslivskriminalitet
upptäcks och förhindras.
- LO anser att underhåll av järnvägar i öst-västlig riktning som är centrala
för industrins transporter behöver påskyndas.
- LO anser att infrastrukturplaneringen behöver säkerställa
tillräcklig isbrytarkapacitetför befintliga och kommande
industrisatsningar.