Hoppa till innehåll

Arbetsmiljön på jobbet

Enligt lag är det arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön på din arbetsplats. Och facket har rätt att bevaka att arbetsgivaren uppfyller sitt ansvar.

Arbetsgivaren har huvudansvaret

Det är enligt lag arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljöfrågorna på arbetsplatsen.

Skyddsombud

Om ni är minst fem anställda på arbetsplatsen så ska det finnas ett eller flera skyddsombud. Om det inte finns ett skyddsombud på arbetsplatsen har facket rätt att utse ett regionalt skyddsombud som besöker din arbetsplats för att bevaka att arbetsgivaren uppfyller sitt arbetsmiljöansvar.

Lokala facket utser

Skyddsombudet utses i första hand av det lokala facket på arbetsplatsen eller fackavdelningen. Om facket avsäger sig rätten att utse ett skyddsombud bland medlemmarna kan arbetstagarna välja ett eget skyddsombud bland de anställda.

Skyddsombudets roll och rätt

  • Skyddsombudet representerar alla anställda på arbetsplatsen i arbetsmiljöfrågor.
  • Skyddsombudet kan begära att arbetsgivaren bland annat genomför arbetsmiljöåtgärder eller undersökningar av arbetsmiljön.
  • Ett skyddsombud som ser att det finns en omedelbar och allvarlig risk för någons liv eller hälsa har enligt lag rätt att stoppa arbetet.

Hos Arbetsmiljöverket hittar du information med ett arbetsmiljöperspektiv för unga. Tänk på att det finns speciella regler för minderåriga och att vissa arbetsuppgifter är förbjudna. Läs mer på www.av.se om vilka regler som gäller för ungas arbetsmiljö.

Senast ändrad: 2025-02-17