Att minska klyftorna är den fackliga uppgiften

Arbetsmarknad Klyftorna ökar mellan arbetare och tjänstemän och består mellan kvinnor och män. Att utjämna dessa klyftor är de två uppgifter vi måste jobba med, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson
Vi måste utjämna klyftorna. Foto: Christina Jonsson

Lönegapet har vuxit

LOs Lönerapport 2015 - Löner och löneutveckling år 1913–2014 efter klass och kön, skriven av Mats Larsson, visar att lönegapet har vuxit varje år de senaste 20 åren. År 1994 var medellönen för tjänstemän 35 procent högre än för arbetare. År 2014 är skillnaden 47 procent. Så stort har lönegapet mellan arbetare och tjänstemän troligen inte varit sedan 1930-talet.

Två stora uppgifter

Lönerapporten visar på två saker säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

- Det mest anmärkningsvärda är att klyftorna ökar mellan klass igen och på 10 år har lönerna ökat 20 procent fortare för tjänstemän. Det är otroligt anmärkningsvärt.

LOs lönerapport visar också att löneskillnaden mellan kvinnor och män består. Tittar man på samtliga löntagare tjänar männen i snitt 17 procent mer.

- Det andra som är lika tråkigt är att vi inte kommer åt jämställda löner alls. Det händer ingenting där. Vi måste göra något åt detta.

Vi måste utjämna klyftorna

- Det här är den fackliga uppgiften av i dag att dels utjämna mellan män och kvinnor, det måste vi lyckas med, men vi kan heller inte öka klasskillnaderna. Där måste vi minska också. Det är de två uppgifter vi har att jobba med, säger Torbjörn Johansson.

LOs Lönerapport är en årligt återkommande rapport. Den bygger på SCB:s lönestrukturstatistik, LSS, och visar löner och löneutveckligen från år 1913 till och med 2014.

Christina Jonsson