LOs jobbpolitik satt under lupp i Göteborg

Arbetsmarknad På sin väg genom landet gjorde LOs jobbturné ett stopp i Göteborg. Den aktuella kongressrapporten presenterades och diskuterades med fackligt förtroendevalda på Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt med aktiva i Handels avdelning 24. Dagen avslutades med ett seminarium i Folkets hus där LOs jobbpolitik diskuterades.

LOs jobbpolitik satt under lupp i Göteborg
Fackligt förtroendevalda på Sahlgrenska i Göteborg lyssnar intresserat. Foto: Sigrid Böe

Hög sysselsättning paradgren

Claes-Mikael Jonsson

LO-experten Claes-Mikael Jonsson presenterade kongressrapporten Full sysselsättning och solidarisk lönepolitik inför ett drygt hundratal intresserade Kommunal-medlemmar på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han lyfte fram jobbfrågan som den allra viktigaste frågan för LO.

- Det här är vår paradgren, inget annat land ska vara bättre på att ha hög sysselsättning och låg arbetslöshet. Men så är det inte i dag. En lång rad jämförbara länder har lägre arbetslöshet eller högre sysselsättning än Sverige.

Satsningar ger jobb

Karl-Petter Thorwaldsson

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson efterlyste satsningar och beskrev hur USA framgångsrikt satsat 800 miljarder dollar på bland annat infrastruktur.

- Nu ser vi resultatet. Varje månad skapas det mellan 200 000 och 300 000 nya jobb i USA.

- I Europa valde många länder, ofta styrda av borgerliga partier, att spara istället och nu har Europa fastnat i lägre tillväxt och högre arbetslöshet.

Fler och bättre jobb

Karl-Petter Thorwaldsson oroas över hur en arbetsmarknad i obalans leder till otrygga anställningar.

- Så länge vi har 400 000 arbetslösa kan arbetsgivarna använda otrygga anställningar som exempelvis SMS-anställningar. Skulle vi tvärtom i dag ha en bristsituation på arbetsmarknaden skulle anställningsvillkoren bli säkrare och bättre.

Debatt om LOs jobbpolitik

I panelen rådde en enighet kring ambitionen att få fler i arbete, men hur det ska åstadkommas fanns det olika uppfattningar om.Vid ett kvällsseminarium på Folkets Hus i Göteborg diskuterades LOs jobbpolitik. I panelen deltog förutom LOs ordförande även Göteborgs-Postens politiska redaktör Alice Teodorescu, Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé samt Svenskt Näringslivs regionchef Elisabeth Sandberg.

Elisabeth Sandberg anser inte att staten ska låna till investeringar. Hon vill se att mer görs för att få igång jobb som inte kräver speciella förkunskaper.

Alice Teodorescu menade att den borgerliga regeringen ökade incitamenten för personer att söka arbete, men erkände att borgerligheten inte varit lika bra på att öka incitamenten för företagen att anställa.

- Nu när arbetsutbudet har ökat är det särskilt viktigt att få fler företag att anställa. Där har Alliansen en läxa att göra.

Matchningsproblem

Johan Trouvé på Västsvenska Handelskammaren pekade på problemen med arbetskraftsbristen och talade om behovet av rätt utbildning.

- Vi har i dag en brist på arbetskraft. Det behöver inte handla om högskoleutbildade rymdtekniker utan också om yrkesutbildade VVS-montörer.

Matchningsproblematiken återkom i många av inläggen. Karl-Petter Thorwaldsson höll med om att vi behöver se hur vi kan få matchningen att fungera bättre för unga, bland annat när det gäller lärlings- och yrkesutbildningar.

- Vi behöver ödmjukt titta på länder som Tyskland, Österrike och Schweiz där det finns en bättre matchning, och se vad vi kan dra för slutsatser av deras erfarenheter.

Läs mer: En bättre a-kassa bygger broar till nya jobb

Sandro Wennberg/LO/SE
Sigrid Bøe