Nu måste vi ta samtalen – Alla kan göra något

Opinionsbildning Att motverka främlingsfientlighet och rasism på våra arbetsplatser ingår i LOs värdegrund. Att motverka att grupper av arbetare ställs mot varandra är en överlevnadsfråga för facket.

Per Jansson, Annelie Nordström,Erik Gregorii och Hans Palmqvist.
Medverkande vid seminariet Alla kan göra något. Foto: Christina Jonsson

Bakgrund

För fyra år sedan startade LO och LO-förbunden satsningen Alla kan göra något för att motverka främlingsfientlighet och rasism på jobbet. På ett seminarium på LO diskuterade en panel från LO, IF Metall, Kommunal, Byggnads och GS-facket vad som åstadkommits och hur man ska gå vidare.

Det arbete som görs är grunden för LOs värdegrundsarbete och består av en rapport och en handledning och syftar till att värna och försvara demokratin och de fackliga rättigheterna på olika sätt.

Självkritik och utvärdering

Ingela EdlundLOs andre vice ordförande Ingela Edlund är den i LOs ledning som ansvarar för frågan och hon var lite självkritisk.

- Vi var överens redan från början att vi skulle bekämpa den vardagsrasism som finns ute på arbetsplatserna. Vi har utbildat ett antal handledare. Vi har nu en känsla av att vi träffade lite fel. Det viktigaste var att motverka den främlingsfientlighet och rasism som finns på våra arbetsplatser men vi missade målgruppen. Vi nådde de redan frälsta. Nu ska vi utvärdera och eventuellt ompröva.

Mer samarbete med andra

En del i verksamheten har varit ett samarbete med Expo i lärarpresentationer och direkta elevträffar, ibland i samarbete med LO-distrikten. Vi tror att utvärderingen kommer att visa att vi ska fortsätta med detta på ett eller annat sätt.

- Vi skulle kunna göra mer tillsammans med andra grupperingar som har samma problem som vi som Röda Korset och Svenska Kyrkan.

En överlevnadsfråga

Hans Palmqvist, IF Metall anser att arbetet mot rasism är en överlevnadsfråga för facket.

- Vi talar om krafter som delar in arbetare i svenskar och icke svenskar och det är förödande. Vi vet att det är när vi är tillsammans som vi är starka.

- Vi har inriktat oss på de unga och utbildat skolinformatörer men där sjunker stödet för SD och det största problemet är gubbar i medelåldern och att fler kvinnor än tidigare stöder de här åsikterna.

- Vi måste hitta argument mot de enkla lösningar som SD för fram i frågor som oroar människor som att barnen inte kommer att få jobb eller bostäder när de växer upp eller att det är oroligt i centrum på kvällarna.

Alla kan göra skillnad

50 procent av Kommunals medlemmar, som bär upp välfärden i Stockholm, är utrikes födda.

- Vi skulle inte klara oss en dag utan dem, så det är klart vi ställer upp för våra medlemmar. Alla kan göra skillnad varje dag, menar Kommunals ordförande Annelie Nordström.

Annelie Nordström ger också konkreta exempel på sitt personliga engagemang som att man kan rensa garderoben och skänka kläder. De som reser mycket kan ta med schampo från hotellrummet som ändå ingår i rumsavgiften och ge till behövande.

- För mig är det också att göra skillnad.

Vi måste ta samtalet

Per Jansson, Byggnads, berättar att de utbildar förtroendevalda.

- Vi måste kunna ta samtalet i byggboden och också på middagar. Fråga, varför säger du så? Det behövs en väckarklocka för hela samhället.

Erik Gregorii berättar att GS-förbundet nu har värdegrundsansvariga och att lokala avdelningar har fått ekonomiska möjligheter att göra egna projekt som de styr över själva och alla förtroendevalda har fått utbildning.

- Det bästa är att möta högerextremismen genom att låta det växa underifrån och ge det tid.

- Alla kan göra något är ett projekt för att värna demokrati i vardagen. Om vi ställer våra medlemmar mot varandra är det slutet för facket.

Spegla medlemskåren

Representationen på fackliga uppdrag speglar inte medlemskåren så en viktig grupp för GS är valberedningarna på alla nivåer.

- De måste ha ett tydligt uppdrag från förbundsledningen att förändra vilka som väljs. Det uppdraget har man hos oss, sa Erik Gregorii.

Annelie Nordström menar att alla tillfällen måste tas tillvara för att förnya representationen bland förtroendevalda.

- Det är prio ett i Kommunal men det tar tid fast vi jobbar systematiskt. Förändring är nödvändig för att få rörelsen i rörelse. Vi måste ta varje tillfälle.

Kommunal har adopterat ett projekt från Swedbank. Det heter 100-klubben och handlar om att emot 100 praktikanter från andra etniska bakgrunder.

- Vi tar emot praktikanter på förbundskontoret för att de lättare ska komma ut på arbetsmarknaden. Det är angeläget att LO också går med där och jag har tagit upp frågan med LOs styrelse.

SD har bara svar på invandrarfrågor

Sverigedemokraterna har inga svar på andra frågor än invandrar- och flyktingfrågor, sa Ingela Edlund.

- Våra medlemmars viktigaste frågor, de grundläggande fackliga frågorna, har SD inga svar på. De diskussionerna kommer vi att vinna.

Ingela Edlund får medhåll av Per Jansson att det är de grundläggande fackliga frågorna vi ska driva.

Se hela seminariet och fortsättningen på diskussionerna i LO Play

Christina Jonsson